Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Vad finns kvar om vi inte ger lärare den tid och de gruppstorlekar som krävs för att barnen ska få lära sig läsa, skriva, räkna? skriver gymnasieläraren och pappan Markus Åkesson.
Det är tydligt att elever som läser sva behöver extra stöd för att lära sig svenska, konstaterar Linda Fälth, professor vid Linnéuniversitetet. Och det är bråttom med förändringar inom sva, menar experterna. Läs Moa Duvarci Engmans ledare ur senaste numret av Skolportens magasin.
En god läsförståelse är grunden för allt skolarbete, oavsett ämne. En god läsförståelse öppnar också dörrar vidare i livet, skriver Erik Cardelus, Fil dr i språkdidaktik och gymnasielärare.
Lyssneläsningen vara en möjlighet för en tid. Det kan bidra till en känsla av mening och sammanhang, ja, delaktighet helt enkelt. Men det får inte stanna där, skriver Anne-Marie Körling.
För en svensklärare som ska sätta betyg kan det vara svårt att få eleverna att skriva utan tanke på prestation. På Angeredsgymnasiet i Göteborg kom en skrivpedagog från Kulturskolan in och startade en författarskola. Nu ger 15 elever som haft F i svenska ut en antologi.
Grundskoleförvaltningen har nu bestämt sig för att lägga ner ett av sina viktigaste initiativ för att stärka elevers läs- och skrivförmåga, utan känd plan för vad som ska ersätta det. Tiden som vi språk- läs- och skrivutvecklare lagt på detta dras nu in. Vi är förstås skeptiska till beslutet, men framför allt mycket oroliga för…
Fifth-grade teacher Katie Brooks highlights how podcasting in the classroom has transformed student engagement and literacy. By analyzing and creating podcasts, students develop critical thinking, collaboration and communication skills, writes Brooks, noting that podcasting also provides a platform for expression and connection for students from underrepresented backgrounds.
Varför finns det ett motstånd mot en bra, säker och beprövad läsmetod? Kan det vara så att en del personer, som själva lärde sig att läsa, skriva och räkna på detta systematiska och noggranna sätt, i efterhand konstruerat en bild av hur tråkig och auktoritär skolan var, skriver läraren Sara Persson.
”I år förtjänar inte bara svenskan att lyftas fram, utan lika mycket den finlandssvenska varianten som används på andra sidan Bottenviken. För vad vet våra elever egentligen om den finlandssvenska kulturen?” skriver Erik Cardelus.