Bibliotek som drivs privat riskerar att välja kvantitet framför kvalitet, eftersom ersättningarna utgår efter antal utlånade böcker. Detta är en utveckling som vi är emot, skriver folkpartister i Stockholm.
Under en dryg halvtimme deltog i går 4 500 elever från 85 svenska skolor i en läslektion ledd av författaren Martin Widmark. Lektionen var ett världsrekordförsök, med Guinness Rekordbok som mål.
Det är samhällets syn på manligt och kvinnligt som gör att pojkarna väljer bort läsningen. Det skriver docenten Gunilla Molloy i en debattartikel i tidningen Dagens Nyheter.
Det är inte skolans fel att pojkars läsförmåga försämras. Pojkar läser ogärna skönlitteratur eftersom det anses omanligt, men därmed får de svårare att förstå andra människor, skriver Gunilla Molloy.
Forskarna slår larm om att barn, framför allt pojkar, sitter allt fler timmar framför datorskärmar. Vi har hört det förr, men den allmänna vetskapen om sjunkande läskunnighet bland våra skolbarn sätter forskningen i ett större sammanhang och oroar. Det skriver Dilsa Demirbag-Sten, journalist och författare.
Att kunna och vilja läsa snabbt och mycket kan ge utdelning för högstadieeleverna i Lönsboda. I sidornas kamp utmanas de läsa så många sidor de bara kan under återstoden av terminen.
Kan förebilder och idoler locka till läsning? Dag för dag under två veckors tid har kända förebilder tipsat eleverna om läsning och böcker. – Det har blivit som en julkalender med lucköppning, säger skolbibliotekare Josefine Henningsson i Växjö.
Att studenter kommer från gymnasiet med klena kunskaper i historia har lärarna redan tvingats acceptera, men när allt färre kan läsa och skriva ordentligt blir god undervisning en omöjlighet, skriver P J Anders Linder i en ledare.