En av tre finalister till lärarpriset Guldäpplet är specialläraren Marie Trapp på Släbroskolan i Nyköping. Hon berättar att hon har utvecklat en särskild metod för att tidigt upptäcka eleverna som behöver extra stöd i sin läsning.
Läs Skolportens intervju med Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om pojkar och läsning.
I nio års tid har Malmö Idrottsgymnasium arbetat med ”Hela MIG Läser”. Ett projekt där alla skolans elever får en bok och under två veckors tid inleds varje lektion med 15 minuters läsning. (webb-tv)
Denna handbok ger konkreta verktyg för att stärka organisationens läsundervisning, så att fler elever lämnar lågstadiet med den starka läsförmåga de behöver för att lyckas, både vidare i skolan och i livet. (pdf)
Syftet med föreliggande kunskapsöversikt är att uppdatera och fördjupa det tidigare kunskapsunderlaget genom att analysera systematiska översikter med hög kvalitet publicerade mellan 2014 och 2024 med fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs F–3. (pdf)
Var fjärde elev kan inte läsa tillräckligt bra för att klara mellanstadiet, visar undersökningar. Nu kommer två nya rapporter som ska försöka lyfta nivån. ”Vi har utgått från systematiska översikter som ska hålla superhög kvalitet för att inkluderas i den här studien och vi har vaskat fram guldkornen”, säger forskaren Linda Fälth.
Läsandet lever bäst när det får ta plats i det offentliga rummet och i vardagen. I mobilens tidsålder riskerar läsandet att drunkna i scrollandet: I och med att vi håller på att förlora den materiella kulturen med fysiska böcker är det svårare att främja en stark läskultur där läsandet skulle vara naturligt, vardagligt och synligt.
Följ med när eleverna på Komvux Malmö testar Shared reading för första gången! "Det är en metod där vi använder oss av noveller och dikter för att prata om litteratur på ett fritt sätt", säger Eva Akenine, bibliotekarie på Komvux Malmö. (webb-tv)
Hur kan skola och bibliotek samverka för att öka läslust bland både elever och vårndadshavare? Intervju från Pedagog Malmö live med Nydalaskolan och Lindängenbiblioteket. (Webb-tv)