På Skive Gymnasium går de ind i fremtiden med en metode, der er så gammel, at vi brugte den, da jeg selv gik der for mere end 20 år siden. Målet er at genvinde fokus og nærvær.
”Läsning kan öppna dörrar till nya världar och insikter. Genom att läsa böcker kan vi utvecklas som människor, inspireras och förstå andra bättre”. Det säger Hanna Thölin, skolbibliotekarie på Frejaskolan.
På Mellersta Förstadsskolan ser personalen flera positiva tecken efter första året av sin läsfrämjande satsning bland sjundeklassarna. Bakom det ökade läsintresset och läsförståelsen och den positiva läskulturen ligger systematiska kartläggningar – som startar redan i sexan.
Mot bakgrund av vetenskaplig evidens om hur grundläggande läs- och skrivförmåga utvecklas och hur man kan gå till väga för att säkerställa att nära nog alla når denna, vill denna rapport lyfta fram vilken kunskap som F–3-lärarstudenter borde få med sig (pdf).
Till Läslovet vecka 44 med temat poesi bjuder vi in alla i skolåldern – från förskoleklass till gymnasiet – att läsa, skriva och tolka poesi. Temat presenteras digitalt på Läslovets Inspirationsdag måndag 26 augusti.
Pierre Mathisson har märkt att eleverna blir sämre på stavning, och inför diktamen med penna och papper. Med hjälp av lärarkollegor på X, tidigare Twitter, har han samlat in ett åttiotal svåra ord för sjuorna att öva på.
Mellanstadieläraren Rebecca Stolper skriver om hur du känner igen eleverna som aldrig läst en hel bok – och vad som händer när klassen läser tillsammans.
Eleverna i klass 3B på Landamäreskolan läser och samtalar tillsammans med läraren Anna Månsson Nylund om hur det är att vara på flykt. Som stöd för att reflektera använder de sig av pratkompisar, inre bilder och sin lärare som modell.
Skolbibliotekarien Jonna Bruce vet att det går att lösa läskrisen. Genom ett nära samarbete kring litteratur med lärarna på Hammarkullsskolan har elevernas nyfikenhet för böcker och läsning väckts.