En fjärdedel av svenska elever ligger under acceptabel nivå i läsförståelse enligt Pisa. Detta monumentala misslyckande beror på att staten har tillåtit en post-modern kunskapssyn vilket urholkas läraryrkets status men också negligerat hur viktigt det är att färdighetsträna för att lära sig läsa och skriva. Dessutom har ivern att anpassa skolgången för alla som vill…
Bilderboken stimulerar till läsning och Mediotekets satsning ”Berättande bilder – talande böcker” har lett till ett ökat samarbete mellan skolbibliotek och fritidshem. Vi besöker Blackebergsskolan där eleverna får jaga ord och skapa poesi.
Den här veckan avgjordes tävlingen Den stora läsutmaningen där över 2 800 klasser i årskurs fyra tävlade i läsning. På första plats kom klass 4B på Rosendalsskolan i Skäggetorp i Linköping, klassen har läst i snitt en timme och 28 minuter per elev och dag.
Gå tillbaka till att läsa på papper – och skippa plattan. För annars lär sig inte barn att läsa, enligt en ny studie. På en skola i Göteborg gör man på ett annat sätt och nu berättar rektorn varför.
Klass 4B på Rosendalsskolan i Skäggetorp i Linköping är den fjärdeklass som läst mest i hela Sverige. Tillsammans har de läst i 136 980 minuter och vann därmed tävlingen ”Den stora läsutmaningen”. ”Vi kommer fortsätta läsa, läsa, läsa, även om vi vunnit”, säger eleven Ikram.
Mer än var femte elev lämnar svensk skola utan att kunna läsa och skriva. Ett skäl är att skolan styrs av trender och pseudovetenskap, det skriver DN:s ledarredaktion.
Receptet är klassiskt – det handlar om luffaren som kokte soppa på en spik. Det är inte själva listan i kanon som är huvudsaken, utan allt omkring som måste till för att ge den must och märg. Först och främst lärarna, men väldigt mycket skolbiblioteken och deras bibliotekarier. Om inte detta kommer till och gör läslusten…
På specialskolen Brøndagerskolen har alle elever en farve, der beskriver elevens læseudvikling. Det gør, at ingen elever bliver overset og sikrer, at det ikke er det lærerteam, der råber højest, der får adgang til skolens læsevejleder.