Det talas ofta om läskrisen – mer sällan om läslusten. Läraren Sandra Nejström lät tredjeklassaren Carl Blomqvist lämna lektionen för att diskutera böcker med läskompisen – ett rum för läsglädjen.
Över en miljon barn och unga återvänder i dagarna till sina klassrum. Belägna i skolor som tillhör absolut världsklass. Det är lätt att glömma bort i debatten om alla utmaningar i svensk skola, skriver Sydsvenska Dagbladet på ledarplats.
Skolchefen Dennis Hjelmström skriver att skolan behöver fredas från tillfälliga pedagogiska trender och nya arbetsmetoder, som inte sällan kan vara ovetenskapliga. Jag kommer att fokusera på att ta tillbaka skolan till grunderna och komma bort från experimenten, skriver skolminister Lotta Edholm.
Gapet mellan elever som kan och inte kan läsa ökar. Lärarutbildningens kurser i tidig läsundervisning måste rikta hela sin uppmärksamhet på att lägga grunden för hur blivande lärare kan genomföra skicklig läsundervisning och därigenom medverka till att elever i högre grad lär sig läsa, skriver debattörerna.
I år är första året som Norrköpings kommun är med i projektet Läsa Äger. Projektet hålls på olika fritidshem och målet är att främja barn och ungdomars läsande även under sommarlovet.
Då räcker det inte med ett rum med böcker utan det behövs skolbibliotekarier som kan vara en del av skolans pedagogiska verksamhet och bidra till att utveckla elevernas läsförmåga, skriver Helene Öberg, ordförande, Svensk Biblioteksförening.
Elevers kunskaper har försämrats över tid. Ett sätt att motarbeta nedgången är att satsa på att varje elev så tidigt som möjligt grundlägger en god läsvana och läsförståelse. Men för att lyckas med detta måste skolan också granska pedagogiska trender och arbetsmetoder, som inte sällan kan vara ovetenskapliga, skriver Dennis Hjelmström, skolchef.
Fyra av fem unga tycker själva att de överanvänder mobilen. Forskare varnar för ”primitiva hjärnor” och ytliga studenter. Men det verkar finnas en metod för att hitta tillbaka till läsflytet.