Hon efterträdde Sara Danius på stol 7 i Svenska Akademien. Övertygad om att allt går åt skogen utan kunskap. Två år senare är Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi bekymrad. "Jag ser det rent konkret på universitetet, att folk inte kan skriva längre", säger hon.
Högläsning är lika med demokrati och mer betydelsefull än många tror. Man kan inte nog understryka hur viktigt den är, tycker Grundskollärarens nya krönikor Mikhael Mikalides som arbetar som mellan- och högstadielärare på Storvretskolan i Botkyrka.
Ungas bristande läsande engagerar många. Läraren Karin Herlitz brinner för frågan och har länge jobbat för att inspirera till mer läsning i undervisningen. Något som hon menar gynnar samhället i stort.
Högläsning i förskolans undervisning sker sällan varken systematiskt eller ingår i planerade processer. En orsak kan vara hur undervisning och grupper organiseras i förskolan, konstaterar Elisabeth Mellgren, forskare vid Göteborgs universitet.
Jag blir irriterad när det skrivs en hel artikel om läsning och läsutveckling i skolan utan att man nämner skolbiblioteken, skriver Tommy Bildström, bibliotekschef Nordmaling.
Det blev fotbollsklassen 7b från Hortlax skola i Piteå som vann UR:s skrivtävling! Med stort engagemang har de kämpat på, även när de övergick till distansundervisning. De har övat upp sin skrivstyrka med hjälp av UR:s skrivutmaningar och skrivit en övertygande argumenterande text om varför det är så viktigt att öka sin skrivförmåga.
Organisationen One har analyserat data från UNESCO och Världsbanken, enligt dem riskerar hälften av världens 10-åringar att sakna läskunskaper när det här året är slut. Pandemin står då för en 17 procent ökning.
Svenska 15-åringar är duktiga på att läsa och har stort självförtroende kring läsning – men deras läslust är oroväckande låg, konstaterar Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i en ny rapport.
Svenska femtonåringar anser att matte och naturvetenskap är viktigt för framtiden, men självförtroendet har sjunkit. Barn och unga är duktiga på att läsa men läser inte frivilligt och den upplevda stressen är oroande hög. Det visar en ny rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.
Rapporten samlar utvalda resultat om barn och ungas attityder till skola, skolämnen och lärande. Mer specifikt rör det sig främst om synen på naturvetenskapliga ämnen, matematik och läsning bland barn och ungdomar, från årskurs fyra till och med gymnasiet. (pdf)