Garantin som ska säkerställa att elever som är i behov av stöd tidigt ska få hjälp har fått gehör i riksdagen. "Det har varit en lång process och nu känns det väldigt bra", säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.
På onsdagen klubbade riksdagen efter många turer en garanti för tidiga stödinsatser i skolan. ”Vi tycker att det är väldigt bra att detta äntligen kommer igång”, säger Berit Robrandt Ahlberg, vice ordförande i Afasiförbundet.
Riksdagen säger ja till regeringens modifierade förslag om att elever i förskolan och grundskolan ska vara garanterade extra stöd tidigt om de har problem med att läsa, skriva och räkna.
Regeringen uppdrar åt Statens kulturråd att under 2018 genomföra en satsning på läsfrämjande insatser i förskolan. Syftet är att stärka förskolornas läsfrämjande arbete och skapa intresse för läsning hos både barn och föräldrar. (pdf)
Fortbildning för lärare, ökad likvärdighet, mer stöd till skolledare och satsningar på förskolan. Det är några av de viktigaste skolpolitiska punkterna inför valet, menar forskarna.
Rektorerna på Dalviksskolan i Jönköping Per Johanson och Anders Josefsson vill att eleverna ska läsa mer. Det slutade med en natt i skogen under bar himmel.
De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket. "Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal", säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.
Fler skolbibliotek, men färre unika gatuadresser där det finns andra typer av bibliotek har lett till en sammanlagd minskning av biblioteksanvändningen i Sverige. (pdf)
Antalet skolbibliotek är på uppåtgående. Nu har 213 av Sveriges 290 kommuner skolbibliotek med minst halvtidsbemanning – en ökning med 11 kommuner sedan förra året. Det visar den nationella biblioteksstatistiken som Kungliga biblioteket (KB) publicerar idag.