Oppositionen välkomnar regeringens beslut att dra tillbaka förslaget om att införa en läsa-skriva-räkna-garanti i skolan, något som Ekot berättat om tidigare i dag.
På skolor där det finns fackutbildade skolbibliotekarier läser eleverna mer och presterar bättre, visar forskning. Ändå saknar hälften av Sveriges elever just det. Nu förtydligas skolbibliotekens roll i läroplanen.
Hur skapar man läsengagemang i skolan? Och hur lockar man eleverna till biblioteket? De prisade skolbibliotekarierna på Nacka gymnasium vet – och delar med sig av sina fem bästa knep.
Fem år i rad har Nacka gymnasium, som enda skola i Stockholms län, fått utmärkelsen "Skolbibliotek i världsklass". Framgångskonceptet är enkelt – riv lånedisken och samarbeta med lärarna ute i klassrummen.
På ProCivitas i Lund inleds varje lektion med en lässtund. Initiativtagaren Kalle Palm är överraskad av den positiva responsen. "Jag har aldrig fått så mycket beröm i hela mitt liv", säger han.
Flickors resultat i matematik påverkas negativt av stereotypa könsföreställningar. Det är belagt i flera studier. Enligt ett franskt forskningsteam drabbas pojkar lika starkt av fördomar när de deltar i läsprov.
Trots nya nej från oppositionen till regeringens läsa-skriva-räknagaranti hoppas fortfarande utbildningsministern på reformen. "Vi har löpande samtal", säger han till Skolvärlden.
"Jag är besviken över att politikerna i riksdagen inte har kunnat enas om en läsa, skriva, räkna-garanti. Tidiga insatser är avgörande för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. En åtgärdsgaranti skulle stärka den svenska skolan på ett område där vi internationellt sett fortfarande ligger efter", säger Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson.
Läslyftet i förskolan är en kompetensutvecklingsinsats för förskollärare som bygger på kollegialt lärande med stöd av handledare. Få möjlighet att utveckla kunskaperna kring barns språk-, läs- och skrivutveckling samt hur barns intresse för texter, bilder och skriftspråk bäst tas tillvara.