Med förhoppning att skapa igenkänning och väcka läslusten hos barn har Lilla Al-Fadji, eller Felipe Leiva Wenger som han egentligen heter, släppt en bok – till stor del baserad på sin egen historia.
När det kommer till läsförmåga, läsintresse och läsvanor kan vi inte skjuta den frågan åt sidan. Allt bygger på att eleverna måste kunna läsa. Varje dag i skolan innebär många sidor text. Inget ämne undantaget, skriver Anne-Marie Körling i en krönika.
Jenny Edvardsson, lärare, adjunkt och läsfrämjare i Kristianstad, får Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2024. Detta kommer att uppmärksammas under jubileumsfestivalen på stadsbiblioteket i Kristianstad. Jenny kommer även få prispengar för sitt arbete. Och för Jenny betyder läsning mer än att bara förstå en text.
Elvaårige boktipsaren Sepenta Sarhadi är en av lässatsningen Read Hour Sveriges läsande förebilder. – Det är roligt och tacksamt att ha honom i klassen, säger läraren Susanna Mets.
När Read Hour drar igång, i år med en läshelg den 6-8 september, är Svenska Akademiens ständige sekreterare Mats Malm en av kampanjens drygt 300 ”Läsande förebilder”.
Läsförståelse är avgörande för att kunna vara delaktig i samhället och demokratin. Det skriver företrädare för Läsrörelsen, Svenska Akademien, Lärarstiftelsen, och Svensk biblioteksförening.
Svenska barn lär sig läsa i skolan. De allra flesta. Men för att gå från att tekniskt kunna läsa till att bli en god läsare behövs det träning. Här tipsar läraren Pernilla Olsson om hur föräldrar kan hjälpa till med den träningen.
En reform som inte når de elever som läser sämst – eller en central satsning för alla elevers rätt till läsning? Åsikterna går isär medan propositionen om bemannade skolbibliotek väntar på omröstning i riksdagen.
Det är precis som att vi väljer att inte riktigt förstå att de här ungdomarna är verkliga människor. De lever nu och springer snart ut i vuxenlivet med sina vita mössor – utan att riktigt kunna läsa. Vilket oerhört svek av samhället, skriver Karin Herlitz.