Inför stundande höstlov rekommenderas läsning både för barn och vuxna. Inte för att det gör oss bättre som människor, utan för att det är givande sysselsättning, skriver SvD på ledarplats.
Regeringen har sagt att de vill att höstlovet ska kallas för läslov, eftersom man vill att barn ska börja läsa fler böcker. Nästa vecka drar det igång, men hur är det egentligen med läsviljan hos skolbarnen inför ledigheten.
Goda läs- och skrivvanor är bland det bästa vi vuxna kan ge våra barn. Under vecka 44 är det läslov i hela Sverige, och årets tema är högläsning. För att stärka läsningen genomför regeringen en rad olika satsningar.
Läslovet kan vara ett tillfälle för elever att hitta sin läslust, genom att läsa på egen hand eller delta i planerade läsaktiviteter. Här finns tips på hur du kan hjälpa dina elever att hitta läslusten – året runt.
Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.
Tänk om barnens minskade läsning inte beror på mobilerna, inte på föräldrarna och inte på regeringen. Tänk om det faktiskt handlar om skolans resurser, skriver DN:s Lotta Olsson.
Ett ordförråd som är många gånger större än hos dem som inte läser. Ja, så ser det ut för barn som är vana vid att läsa. Men det påverkar inte bara barnets ordförråd och skolresultat. Det har också inverkan på barnets sociala kompetens, berättar Bodil Alvarsdotter, bibliotekskonsulent.
Bokmässan 2020 arrangeras – som så mycket annat – digitalt, som Bokmässan Play. På Läraren.se tipsar undervisningsprofiler från alla håll om böckerna som alla lärare borde läsa.
Den senaste tiden har larmen duggat tätt om att unga skriver dåligt. Elisabeth Engvall Younsi vänder på perspektivet. "Vi har en skrivande generation och det tycker jag är ett guldläge," säger hon.
Läraren följer upp debatten om ”Skrivglappet”, och påståendet om att svenska elever skriver allt sämre. Så illa att de till slut inte får jobb. Nu svarar lärarna själva på skrivkrisen.
Nöjesläsningen minskar bland barn och unga samtidigt som svenska elever uppvisar en bristande läsförmåga. Det visar en ny rapport från Svenska Förläggareföreningen.
Rapporten visar bland annat en generell nedgång för nöjesläsandet av böcker hos barn och unga de senaste åren och en bristande läsförmåga hos svenska elever. (pdf)