Inklusion kan ikke løses med pædagogik alene. Der skal flere hænder og flere penge til, mener skoleleder fra en af flere underfinansierede skoler i Aarhus.
”Dilemmat kring Britt-Marie och läraren Sven tydliggör en central aspekt av skolledarskap: det osynliga, men ständigt närvarande emotionsarbetet”, säger experten Åsa Hirsch om rektor Britt-Maries dilemma efter att läraren anmält skolan till Skolinspektionen.
Rektor Britt-Maries medarbetare Sven anmälde skolan till Skolinspektionen efter en lång diskussion om en elev som Sven ville placera i en mindre undervisningsgrupp – trots att skolledningens bedömning var en annan. Det försatte Britt-Marie i flera dilemman kring vems arbetsmiljö, elevens eller lärarens, hon skulle prioritera – och hur hon skulle hantera konflikten.
Den nya lagen om skolbibliotek medför mycket bra. Men den innebär också utmaningar för skolledare – som de utbildningsaktörer som profiterar på kraven om utbildad personal genom fejkade utbildningar, skriver Anna Troberg, DIK.
I december avslutar Ana-Maria Stridsberg Deliv sin tjänst som förvaltningschef och skolchef inom Utbildning och arbetsmarknad i Skellefteå kommun. Hon lämnar tjänsten för en roll som direktör på Stadskontoret i Malmö stad.
Principals can leverage transformational leadership to better support special education teachers, who often face heavy workloads and feelings of isolation. Principals can improve teacher morale and job satisfaction by motivating teachers, articulating a shared vision, and fostering a positive school culture.
Läraren Helén Svensson ville lyfta att barn med särskilda behov inte får den hjälp de behöver och kontaktade Skolinspektionen. Det föll inte i god jord. Rektorn anklagade henne för illojalitet. Nu har Justitieombudsmannen startat en utredning.
Likvärdigheten har inte förbättrats och skolresultaten sjunker för elever med svensk bakgrund och för flickor. Det visar en ny rapport från Skolverket. "Det går åt helt fel håll och det kan vi inte vara nöjda med", konstaterar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
Han går från jobbet som kommundirektör i Sollentuna, och har mer än 25 års erfarenhet av kommunal verksamhet. Han brinner för att alla barn ska ha lika förutsättningar och ser fram mot att bidra till detta i sin nya roll. Möt Stockholms stads nya utbildningsdirektör Per Törnvall.