Förbättra skolan har alltid varit målet. Som lärarstudent, lärare, rektor och som författare av “Skolcoachboken”. Linda Blomdahl fortsätter sin mission att skapa en bättre skola.
För att göra tillvaron tryggare för barnen och samtidigt ge stöd till rektorer att hantera anmälningar och utredningar har Förskoleförvaltningen i Göteborg sedan årsskiftet infört ett unikt ”mobiliseringsteam”.
Lärarna vågade knappt gå i korridoren. Och hälften av pojkarna fick inte gymnasiebehörighet. Men våren 2021 gick samtliga nior ut med godkända betyg på Cederbergskolan i Föllinge i Jämtland. Förändringen kom när Thomas Hallberg klev in på rektorsexpeditionen våren 2017. Och med hjälp av Skolverket i projektet Samverkan för bästa skola.
Rektor Maria Erlandsson tilldelades utbildningsnämndens pedagogiska ledarskapspris 2020 i Uppsala. "Min bakgrund som rom och fördomar jag mött har nog påverkat mitt ledarskap mer än jag tror", säger hon.
Lärarna i fritidshem vittnar om att de används som allitallo och vikarier, att rektorerna saknar kunskap om fritidshemmet och att bemanningen inte räcker till. Här är fritidslärarnas röster ur granskningen.
När arbetsdagen är slut ser Magnus Duvnäs redan fram emot nästa. Det han gör som rektor på Husbygårdsskolan i nordvästra Stockholm är viktigt på riktigt, och han känner sig lyckligt lottad.
Ulrica Colliander, rektor på Karlbergs skola (F-3), fick priset för Årets värdegrundsarbete och hyllades vid Skolledargalan för sitt systematiska värdegrundsarbete i skolan. I stället för ordningsregler har skolan sex hjärtan med olika budskap som genomsyrar det dagliga arbetet.
Nu är den tid på året då många lärare sätter betyg. Ett viktigt, men inte alldeles okomplicerat uppdrag. Bland annat försvåras det av att såväl rektorer som föräldrar försöker påverka lärares betygssättning, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund.
Nu ska det bli ordning och reda på (Pisa)torpet. Skolverket redovisar noggrant mått och steg till regeringen hur Sveriges deltagande i kommande Pisaundersökning ska bli säkert. Och det vilar ett mycket stort ansvar på rektor att allt ska gå rätt till.
Vi har arbetat för att få till ett professionsprogram och sett fram emot förslaget. Men nu ser vi att det finns angelägna frågor för regeringen att se över, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet skolledare och Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund.
Professionsprogrammet är bra men måste bli bättre och tydligare för skolledare. Det hävdar Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman och Sveriges skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson i en gemensam debattartikel, som publiceras i nättidningen Altinget som bevakar Sverige och EU.