Goda skolresultat kräver duktiga pedagoger. Men också duktiga rektorer. För att de ska lyckas med sitt uppdrag, krävs att de ges rätt förutsättningar, skriver Bo Högborn på ledarplats.
Allt oftare bildar föräldrar grupper som utvecklas till drev mot rektorer och lärare, och anmälningar används för att pressa personal att säga upp sig. Utvecklingen slår mot lärarnas hälsa och mot undervisningen, skriver Åsa Fahlén och Simon Sandström, Lärarnas Riksförbund.
Om skolan ska utvecklas, så måste vi rektorer ge vår syn på hur svensk skola kan bibehålla det som ger framgång, utveckla det som ger nya möjligheter och ”städa” bort det som inte ger effekt och resultat, skriver skolledaren Eva Myrehed Karlsson.
"Jag är besviken över att politikerna i riksdagen inte har kunnat enas om en läsa, skriva, räkna-garanti. Tidiga insatser är avgörande för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. En åtgärdsgaranti skulle stärka den svenska skolan på ett område där vi internationellt sett fortfarande ligger efter", säger Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson.
En dag var arbetsglädjen och orken helt borta. Skolledaren Karin var utbränd, ständigt trött. Här delar hon med sig av sin erfarenhet av två långa sjukskrivningar.