Vill du veta vilka åtgärder som behövs för att lyfta skolan? Fråga en skolledare. Sveriges skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson presenterar idag skolledarnas viktigaste framtidsfrågor för bra arbetsmiljö och höga elevresultat.
Den viktigaste framtidsfrågan för skolledarna är att få handlingsutrymme för att vara ledare och chef. Att hinna med att fokusera på det pedagogiska uppdraget i en tid då bland annat kompetensförsörjningsfrågor står högt på dagordningen.
Utmanande, komplext, roligt och ansvarsfullt. Den bilden ger åtta skolledare av sina olika chefsuppdrag. Men för flera av dem saknas vissa förutsättningar, som behöver vara på plats för att de ska kunna göra ett så bra jobb som de önskar.
Jalle Lorensson, rektor för Kulturskolan i Malmö, möblerar om på sin mobil när det blir helg. Han flyttar bort ikonen för jobbmejl, så att den inte syns. "Alla chefer måste lära sig att dra en gräns mellan arbete och fritid."
"Lönerna för skolledare måste upp, med tanke på hur krävande uppdraget är. Det är viktigt med ett ansvarsavstånd till lärarlönerna," säger Kristina Ahlström, rektor inom vuxenutbildningen i Skövde.
"Huvudmännen generellt måste lyssna mer på rektorernas behov och se till att skapa organisatoriska förutsättningar för dem att ta sitt ansvar." Det säger Pär Emteryd, rektor för Kungliga Svenska Balettskolan.
Lena Adamson, Skolforskningsinstitutets chef, har begärt entledigande från sitt uppdrag. Skälet är bristande stöd från regeringen för institutets verksamhet.
Lena Adamson har idag meddelat personalen vid Skolforskningsinstitutet att hon begärt sitt entledigande från befattningen som direktör och chef för myndigheten.
Begreppen identitet och likvärdighet står i centrum när skolledare träffas på Skolans ledarkonvent. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström är på plats för att hålla inledningstal.