Den nyanställda rektorn på Vanstaskolan, Johnna Gilljam, saknar den obligatoriska rektorsutbildningen. Det innebär att hon måste lägga en arbetsdag i veckan under tre år på studier.
Första gången utbildningsministern mötte Sveriges viktigaste chefer var på den allra första ansvarskonferensen 2014. Då liksom nu, när han invigningstalade på förbundets kongress, handlade hans budskap till skolledarna om tre saker – tid, mandat och stöd.
Skolan behöver få ett starkt och entydigt stöd för arbetsro och ett fokus på att tidigt säkra grundläggande kunskaper och färdigheter. Bristen på ordning och arbetsfokus i skolan är ett uttryck för dåligt ledarskap och en huvuduppgift för den nya Skolkommissionen att ta itu med, skriver Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska Skolan.
Jag skrev i ett tidigare blogginlägg att jag upplevde rektorsutredningen som lite timid. Nu har Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman tagit bladet från munnen och konstaterar detsamma.
Landets rektorer får inte de förutsättningar de behöver för att utöva det pedagogiska ledarskap som är nyckeln till uppdraget. Och till många skolledares besvikelse var den nyligen presenterade rektorsutredningen på intet sätt den hävstång som behövs för att förbättra situationen. Nu måste fler åtgärder till. Det skriver Lärarförbundet Skolledares Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Skolchefen Bo Wiberg, som är chef för Norrbottens läns landstings naturbruksgymnasier, har nu valts till ny ordförande för Naturbruksskolornas förening.
Det blir ingen verklig förändring om man inte fullt ut förstår vikten av ledarskapets betydelse för skolans utveckling och resultat, menar Matz Nilsson, ordförande för Sveriges Skolledarförbund i sin kommentar till regeringens vårproposition.
För en tid sedan berättade allehanda.se att Örnsköldsviks kommun har hög omsättning på rektorer inom grundskolan, något som fack och arbetsgivare har olika syn på.