Ert arbete är ovärderligt och er passion för utbildning är en inspiration för oss alla. Så ett sista stort tack till alla er skolledare som har Sveriges viktigaste chefsjobb, skriver Henrik Fröling, Sverige Skolledare.
Skolledarna är ryggraden i vårt utbildningssystem. Men vad händer när de själva är på bristningsgränsen? Ett hållbart ledarskap är inte bara en förutsättning för skolledarnas egen hälsa – det är nödvändigt för hela samhället, skriver Malin Westergren, ordförande för Sveriges Skolledare i Nybro.
Vi ser en trend av att huvudmän tillsätter så kallade områdesrektorer som får ansvar för flera geografiskt spridda enheter, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
Skolbarn ska lämna sina mobiler till en särskild förvaring när de kommer till skolan på morgonen, och hämta dem när skoldagen är slut. Syftet är att främja arbets- och studiero för lärare och elever, skriver Sydsvenska Dagbladet på ledarplats.
Flertallet av politikerne i Nordre Follo vil fjerne nettbrettet fra første trinn, men flere lærere og et samlet rektorkorps slår nå ring om det digitale hjelpemiddelet.
Varför finns det förutfattade att en ledare måste kunna allt? Istället behöver vi kunna vara sårbara och visa på en nyfikenhet och en vilja att lära, skriver biträdande rektor Carolin Lindström i en krönika.
Jan Colm slutar som chef för barn- och utbildnings-förvaltningen i Krokom, med omedelbar verkan.En överenskommelse har gjorts med arbetsgivaren och han jobbade sin sista dag under måndagen.
Sakta tas steg för att skolan ska bli bättre på att upptäcka och förhindra hedersvåld. I höst startar en ny utbildning på Malmö högskola för rektorer och elevhälsopersonal.
Gängkriminella rekryterade barn i skolans korridorer. Bara kring 60 procent av eleverna på danska Tingbjerg skola fortsatte till gymnasieutbildning. I dag är allt förändrat.
För rektor Johanna Nordin är fritidshem och skola lika viktiga delar för en elevs utveckling. Under hennes ledarskap har fritidshemmets pedagogik och utomhusaktiviteter fått ett ökat utrymme på Dackeskolan. Det har bidragit till höjda resultat och ökad trygghet bland eleverna.
Hvor mye myndighet, handlingsrom og tid mellomledere i skolen har varierer, viser fersk rapport. Selv om mange føler seg ganske tynt, trives flertallet i jobben.