Kreativiteten flödar i Lilleskog. Här, i utkanten av Gantofta skolas skolgård, pågår intensiv bygglek. Kojor byggs upp, till och om. Inte ens sabotage dämpar fritidshemsbarnens entusiasm. För vem gillar inte att bygga en koja?
Barn som inte kan slå en kullerbytta, såga med en såg eller ens klippa rakt med en sax. Det är en trend som måste brytas och därför borde bygglekplatser som koncept återinföras, skriver Maria Hammarsten, doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet.
I sommar rivs asfalten upp på sju skolgårdar runt om i Stockholm. De hårda ytorna ska ersättas med träd och planteringar. Målet är att skapa fantasieggande miljöer som lockar till utomhuslek. Samtidigt klimatanpassas skolgårdarna med svalkande grönska.
Skärmfria skolor och åldersgräns på mobiltelefoner? Det föreslår trebarnsmamman Louise Fladvad. Hon vill samla föräldrar för att skapa förändring. ”Vi berövar våra barn kreativiteten och leken”, säger hon.
Førsteklassinger leker for lite, viser evalueringen av seksårsreformen fra 1997. Lovis og Melissa synes det var skummelt å gå fra barnehagen til skolen.
Et forslag om at lekbasert læring skal innføres for alle femåringer i barnehage er nå oppe til vurdering. "Dette forslaget må skrotes", sier professor i pedagogikk.
For å få bukt med forskjeller mellom menn og kvinner i skolesystemet kommer Mannsutvalget med en rekke tiltak, som høster skryt blant flere politikere. Men UDF er skeptiske.
Anna Danielsson och Camilla Strand utgick från elevernas stora intresse för spelet Among Us när de skapade en egen variant av spelet på fritidshemmet. "Lekar online kan översättas till fantasifulla lekar i fritidshemmets lokaler", berättar Anna Danielsson.