Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek, enligt Eva Kane, lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
På Lidingö har leken fått en ny betydelse. I ett gemensamt projekt arbetar förskolorna nu systematiskt för att stärka barns språk, kommunikation och samspel – med leken som verktyg. Resultatet är ökad inkludering och tryggare relationer, djupare kompetens hos pedagogerna och lekstarka barn.
Lokaler som inte är ändamålsenliga och brist på material påverkar i hög grad den pedagogiska verksamheten, visar Christina Grewells studie. Allra bäst blir det när både personal och elever känner ett ägandeskap över lokalerna.
Some Kansas schools are adopting "risky play" during recess, allowing students to engage in previously restricted activities like twisting on swings and playing tag. The approach, supported by research and practiced in Canadian schools, aims to enhance students' physical and social development by allowing them to test their physical limits.
Andra säsongen av tv-serien ”Squid Game” trendar – inte bara bland vuxna utan även bland många barn, trots en åldersgräns på 16 år. Lilla Aktuellt har pratat med mellanstadielärare som berättar om hur serien präglar livet på skolgårdarna. "Det färgar deras lekar och sättet de behandlar varandra i skolan", säger en lärare.
Hur blev Squid game, en serie fylld av våld och förnedring, en del av barnkulturen? Och hur förhåller man sig – som barn och vuxen – till åldersgränser när allt i dag ändå är så tillgängligt? Förbud fungerar inte, enligt experterna.
Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen. Det konstaterar Andreas Härjefors, fritidshemsutvecklare och blivande lärare i fritidshem, som själv tycker att serien kan användas som utgångspunkt för lärande.
Beslutet om tioårig grundskola har stött på kritik. Utbildningsminister Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm (L) lovar att eleverna i nya förstaklassen ska fortsätta med inlärning med lek. – Grundskollärarna kommer att behöva fortbildning, säger Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges Lärare.
I en tid när skärmarna tycks ta över finns ett starkt signalvärde i att bevara institutioner där lek och kreativitet kan stärkas hos individen. Det skriver Alexandra Söderman.
I 27 år er norske børn startet i skole som seksårige i stedet for syvårige. Men det første skoleår, der skulle være præget af leg, er blevet undervisningstungt og lærerstyret, viser en evaluering.
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fantasiutveckling. Hur kan vi hjälpa barnen att tänka fritt och nytt, hur delaktiga ska vi vara och varför är arbetet med fantasiutveckling viktigt och ibland helt nödvändigt? (webbradio)