I analysen har en mängd statistik samlats in om befolkningens sammansättning och förutsättningarna i drygt 3 300 regionala statistikområden i Sverige. (pdf)
80 områden i Sverige har flera stora utmaningar som kan kopplas ihop med utanförskap. Områdena finns främst i de tre storstäderna och i större städer. Det visar en ny analys om utanförskap som regeringen har beställt av SCB och Boverket. Svaga skolresultat är en av utmaningarna som SCB utgår från.
Allt mer lärartid läggs på adhd-utredningar. Men inte alltid på de elever som faktiskt har svårt att hänga med. Det skriver Jenny Maria Nilsson i en krönika.
Andelen elever i grundskolan med åtgärdsprogram varierar stort mellan Sveriges kommuner, oavsett om eleverna går i kommunal eller privat skola. Men att en elev har ett åtgärdsprogram är inte samma sak som att eleven också får rätt stöd.
Utbildningsutskottets ordförande Fredrik Malm (L) vill öka likvärdigheten i skolan genom att reglera hårdare. ”Jag ser framför mig att riksdagen kommer att behöva reglera skolan mer framåt”, säger han till Altinget.
En ny undersökning från Lärarstiftelsen visar att över 60 procent av lärarna anser att politiska beslut på riksdags- och kommunnivå i låg grad följer skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta påverkar skolans kvalitet och elevernas rätt till en likvärdig utbildning.
Lärarstiftelsens undersökning visar att över 60 procent av lärarna anser att beslut på riksdags- och kommunnivå i låg grad följer skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket påverkar skolans kvalitet och elevernas rätt till en likvärdig utbildning, skriver Malin Tufvesson, Lärarstiftelsen.
Barn och elever med funktionsnedsättning har rätt till en likvärdig utbildning. Exempelvis är extra lästräning i de allra flesta fall en framgångsrik väg för att bli bättre på att läsa, men när det inte räcker behöver vi stödja på andra sätt. Det handlar inte om att sänka krav. Det handlar om att skapa möjligheter för…
Om M fick bestämma skulle politiken minska sina ambitioner om att utjämna livschanserna för barn och unga, skriver Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholms stad.
Susanna Cederquist, lärare, föreläsare och lärarfortbildare med fokus på dyslexi, leder Skolportens digitala kurs Förstå dyslexi. I den här kursen får du undervisningstips och verktyg att nå en ökad kunskap om och förståelse för dyslexi.