Ronnebys lyckade studiehandledningsprojekt har spridit sig till 50 olika kommuner. Men projektledaren, Henrik Lövgren, vill att det ska bli fler. Flera skolor kan bryta mot skollagen men projektet kan vara lösningen.
Kvaliteten på de svenska förskolorna varierar, pekar olika undersökningar på. Därför inleder Riksrevisionen nu en granskning som ska ta reda på om tillräckligt arbete görs för en likvärdig förskola – myndighetens första granskning av skolformen.
Det behövs ingen utredning som talar om varför Sverige har dåliga skolresultat. Under de senaste åren har det publicerats en mängd rapporter, utredningar och expertutlåtanden som säger samma sak: Skolans problem är att den är ojämlik, skriver DN på ledarplats.
Sverige presterar mycket bra i Pisa om man räknar bort invandringens effekter. Inför sommarskola i lågstadiet för dem som har svårt att räkna, läsa, skriva – och prata svenska, skriver Kajsa Dovstad på ledarplats.
Plötsligt var det inte lärarens uppdrag som var det viktiga utan lokaldemokrati, föräldrainflytande, marknad och målstyrning, frihet att välja skola och frihet för företag att tjäna pengar, skriver skolexperten Per Kornhall.
Ökad skillnad mellan lågpresterande och högpresterande matteelever är det mest oroande med Pisaresultaten, anser Per Berggren, ordförande i Sveriges Matematiklärarförening.
Sveriges resultat i Pisa borde få skolhuvudmännen och regeringen att agera omedelbart. Resurser måste tillföras och utvecklingen mot minskad likvärdighet måste brytas, skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand, Sveriges Lärare.
Resultaten för svenska 15-åringar rasar inom både läsförståelse och matematik i den globala kunskapsmätningen Pisa. Två skolforskare ger här sin syn på läget i svensk skola.
Att svenska elevers Pisaresultat rasar är oroande. Men det som kanske säger mest om skolans problemen är att elever med svag socioekonomisk bakgrund är de som fallit mest, skriver Maria Jelmini.