Trots akut behov av konstruktiva lösningar har skoldebatten fastnat i låsningar. Men det finns flera förslag i debatten som partierna bör kunna enas om inom en snar framtid, skriver företrädare för fyra olika organisationer.
Kraven i filosofi på gymnasiet är orealistisk högt ställda, hotar likvärdigheten och rättssäkerheten och bör revideras omgående, skriver två filosofilärare i ett öppet brev till Skolverket.
Efter det här året är det lätt att förstå att unga har en bister syn på framtiden, vilket vi som politiker har ett stort ansvar att förändra. Därför presenterar regeringen nu ett handlingsprogram med över 100 insatser för att stärka den psykiska hälsan, förbättra likvärdigheten i skolan och satsa på jobb för unga, skriver Amanda…
"Vi har problem med likvärdigheten och vi har problem med insynen i skolan," säger utbildningsminister Anna Ekström (S). Hon vill se riktade statliga satsningar till skolor där behoven är som störst.
I skollagen står att alla elever har rätt till likvärdiga resurser oavsett skola. Men det är upp till varje kommun att bestämma hur mycket pengar som ska läggas på varje elev.
Jag och Per Måhl tycker att de nuvarande kunskapskraven är usla och inte fungerar och att vi behöver stärka likvärdigheten i svensk skola. Men det finns också skolfrågor där vi tycker olika utifrån våra olika erfarenheter av skolsystemet. Frågan om hur och vilken likvärdighet vi kan stärka är en sådan, skriver läraren Nicklas Mörk i ett blogginlägg.
Gymnasieeleverna kan inte vänta på framtida insatser från regeringen utan behöver kompenseras nu. Vi har fem förslag som vi vill se genomförda, skriver företrädare för flera elevkårer.
Offentlig förvaltning borde inte låta oviljan att göra fel överskugga möjligheten att göra bästa möjliga. Det skriver Boel Vallgårda i en slutreplik om statsbidrag som riskerar att gå till vinst för företag i skolbranschen.
Utan stöd i forskningen ska betyg omedelbart införas från årskurs fyra. Det är populistisk symbolpolitik som stämplar och sorterar ut barn, skriver Arbetets ledarskribent.