Sverige är sämst i Norden när det kommer till likvärdighet i skolan, enligt Pisa-undersökningen. Fredrik Malmberg, generaldirektör för SPSM, säger att staten måste se över var stödet behövs som bäst.
Svensk skola är mindre likvärdig än skolan i övriga Norden, trots en glädjande förbättring gällande kunskapsresultaten i den senaste Pisa-undersökningen. Den dystra likvärdighetstrenden visar att inte bara skolan, utan samhället, håller på att slitas isär. Vad Sverige behöver är en stat som tar ett helhetsansvar för skolan. Det måste ske nu, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas…
Att skolans resultat blir bättre i årets Pisaresultat är positivt – men samtidigt är den allt större klyftan i skolan oroväckande, konstaterar skolexperter. "Det tycker jag är bekymmersamt", säger Maria Jarl vid Göteborgs universitet.
Skolverket sammanfattar det som att Sverige är på rätt väg när det gäller kunskapsresultaten men att mycket återstår att göra när det gäller likvärdigheten, alltså hur väl skolan lyckas med att ge alla elever, oavsett bakgrund och oavsett vilken skola de går på, samma möjligheter att utvecklas, skriver Mats Skogkär på ledarplats.
En punkt i Pisa-mätningen där Sverige sticker ut är att Sverige är det land där störst andel 15-åringar uteslutits från att genomföra testet – något som oroar Sven-Erik Nilsson, rektor på Slättängsskolan i Kristianstad.
Skolvalet måste stagas upp med regleringar, ansvaret flytta från familjer till regering, menar Schleicher. Och ja. Det måste bli ett slut på detta gigantiska nyliberala experiment, skriver Aftonbladets Ulrika Stahre.
Den nya Pisa-undersökningen visar att svenska 15-åringar överlag har förbättrat sina resultat. Men samtidigt växer skillnaderna mellan elever födda i Sverige jämfört med de som är födda utanför Sverige – något man märker av både i Askim och Bergsjön. "Jag är absolut inte förvånad över resultatet", säger Monzer El-Sabini som är rektor på Bergsjöskolan med…
Så fort resultaten i PISA börjar förbättras blåser politikerna faran över och slutar att satsa på skolan. Det lär straffa sig i framtida PISA-studier, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.
Sverige har exkluderat störst andel elever – drygt 11 procent - från att delta i Pisa 2018. "Det är svårt att känna glädje när mer än elva procent av eleverna tagits bort på grund av för dåliga kunskaper i svenska", hävdar Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin.
Glädjen över ett stabilt resultat i Pisa 2018 är tudelad. Ojämlikheten ökar. "Tyvärr bidrar det fria skolvalet", säger utbildningsminister Anna Ekström, till Lärarnas tidning.
Trots att att Svenska 15-åringar nu presterar över OECD-genomsnittet inom alla tre ämnesområden som Pisa undersöker, finns det fortfarande stora problem med likvärdigheten. Nästan var femte elev når inte tillräckliga kunskaper för att läsa vidare på gymnasiet, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund