Regeringen lägger mindre pengar på det så kallade likvärdighetsbidraget till skolorna nästa år, än vad regeringen meddelat tidigare. Det framkom när utbildningsminister Anna Ekström idag presenterade hur pengarna till skolan ska fördelas i budgeten som kommer nästa vecka.
Det råder stora kvalitetsskillnader mellan svenska skolor – särskilt ökar skillnaderna mellan storstads- och landsbygdsskolor. Det visar ny svensk forskning.
Centern gick i DN ut och presenterade vad de menar är deras nya utbildningspolitiska program. Det är indelat i fyra punkter och de säger sig med detta vilja åtgärda svensk skolas stora problem, som de glädjande nog erkänner är den minskade likvärdigheten och lärarbristen. Glädjande i så måtto att om man inte erkänner vad som är…
I Ragunda kommun finns både ambition och vilja att utveckla förskolan. "Vi såg att vi inte hade en likvärdig förskola, vi jobbade olika och kompetensen såg väldigt olika ut", säger Lie Östborg, förskolechef i kommunen.
Den här rapporten bygger på samtal som fördes våren 2019 mellan 300 skolchefer, verksamhetschefer, elevhälsochefer och rektorer runt om i landet och representanter från Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten. I denna rapport sammanfattas skolchefernas tankar, idéer och erfarenheter av utmaningar, förslag till lösningar och behov av stöd från skolmyndigheterna. (pdf)
Han började sin skolkarriär med en strejk. Nu vill han införa rätt för huvudmän att anmäla bråkiga föräldrar till Skolinspektionen. Den sjunde juni hade Hamid Zafar sitt sommarprat i Sveriges radio. Vi intervjuade honom om det som han tog upp i sitt program.
Idag presenteras den första bilagan till Långtidsutredningen 2019 – Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. Bilagan har skrivits av forskarna Helena Holmlund, Anna Sjögren och Björn Öckert vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.
Det finns en risk för att statsbidraget för likvärdighet i framtiden kan få motsatt effekt – och förstärka ojämlikheten. Det menar Skolverket i en ny utvärdering.
Ett statsbidrag infördes av regeringen för att minska klyftorna mellan skolor och öka jämlikheten mellan elever. Nu visar Skolverkets granskning att det så kallade likvärdighetsbidraget i stället riskerar att öka skillnaderna eftersom små och resurssvaga kommuner inte vågar söka pengarna.