Medan arbetsmarknaden skriker efter kompetens inom matematik, teknik, ingenjörs- och naturvetenskap så väljer allt färre unga att utbilda sig inom de så kallade STEM-ämnena. Men på Tom Tits experiment i Södertälje börjar man tidigt – och introducerar bebisar.
Lezhi Shang från Engelbrektsskolan tog hem förstaplatsen i årets final av Skolornasmatematiktävling med 34 poäng. Tävlingen arrangeras av Svenska matematikersamfundet och på finalen samlas de cirka 25 bäst placerade efter kvalomgången till en intensiv dag fylld av matematiska utmaningar.
When a student's feeling of not being "a math person" is combined with repeated setbacks, the student is less willing to engage with the subject. Educators like Wendy Amato and Alex Baron recommend using instructional strategies like celebrating mistakes to help build resilience.
Två kompromisslösa matematiklärare med hybris fick med sig två tunga forskare och en hel kommun. Nu lägger 110 lärare i Skara om undervisningen i algebra – från lågstadiet till gymnasiet – tillsammans.
De har riktat svidande kritik mot matematikundervisningen. Nu arbetar forskarna Linda Ahl och Ola Helenius med lärare i flera kommuner för att förändra den – från grunden. – Det är akut att göra något. Det här är ett samhällsproblem, säger Linda Ahl.
Ett prioriterat område för Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande är insatser för att få fler att delta i utbildningar inom området stem. Just nu pågår två projekt inom området.
De senaste åren har yrkeseleverna på Tegelbruksskolan i Klippan gått från medelresultat till högt över riksgenomsnittet på nationella provet i matematik. Framgången kom med nya undervisningsmetoder.
Att börja multiplicera med uppställningar kan vara ett svårt steg men den öppna areamodellen gör övergången mjukare och förståelsen djupare, menar läraren Emelie Davidsson.
Sju av tio lärare vill återinföra någon form av allmän och särskild kurs i grundskolan, visar Ämneslärarens undersökning. Störst är efterfrågan i matematik. Didaktikforskaren Arne Engström delar deras uppfattning.
Det är de svaga eleverna som vinner allra mest på att nivågrupperas, menar lärarna på Lingenässkolan i Kristianstad. "De som hatat engelska och mattelektionerna och som inte gjort något förut är aktiva, engagerade och trivs verkligen nu", säger Madeleine Olsson.