Matematikundervisningen på gymnasieskolans naturvetenskapsprogram och teknikprogram domineras ofta av enskilt räknande i läroboken. Eleverna riskerar därför att inte få nödvändiga kompetenser i problemlösning för framtida studier och yrkesliv.
Genom att rita upp lådor i stället för traditionella formler så lär sig eleverna på Rosenvalls skola i Söderala matematik. Det kallas Singaporemodellen och nu har Söderhamns kommun satsat 70 000 kronor i ett så kallat miniprojekt för att utvidga metoden.
Elever med matematiksvårigheter är inte en enhetlig grupp. Många med specifika matematiksvårigheter kan ibland till och med behöva arbeta på en högre nivå än sina jämnåriga kamrater, skriver neuropsykologen Björn Adler.
Beppe Singer slår ett slag för matematiken i skolan. Med Youtube-serien ”Beppematik” ska fler elever upptäcka allt det roliga som matematiken har att erbjuda.
I juni klubbade riksdagen ett förslag om ökad matematikundervisning på mellanstadiet, samtidigt är lärarbristen särskilt utbredd just bland mattelärare. Högskolan Mälardalen har valt att ställa in två program med inriktning på matematik i år.
Lagom till sommarlovet klubbade riksdagen igenom utökad matteundervisning på mellanstadiet – redan till höstterminen. Det har fått både rektorer och lärare att gå i taket. "Detta är otroligt respektlöst", säger Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.
Klossar, pappersbitar och självständig problemlösning hör till sådant som förekommer på en mattelektionerna i Singapore, där eleverna når toppresultat. "Många lärare tror att matematik handlar om att räkna, men det handlar om att tänka," säger Yeap Ban Har, expert på den så kallade Singaporemodellen.