Vara kommuns målbild är att bli bäst i Sverige på matematik. ”Man ska alltid sikta högt”, säger Gabriela Bosnjakovic, moderat kommunalråd. Hon menar att Sverige har utmaningar med skolresultaten i matematik. Därför görs nu en skolsatsning tillsammans med stiftelsen Akelius Foundation.
Nu ska mattekunskapen i Strängnäs kommun höjas. Genom att observera hur läraren jobbar och sedan återkoppla och vässa undervisningen kommer elevernas matte bli bättre på sikt, menar Manuel Tenser, läromedelsutvecklare vid Mälardalens universitet.
När Annika Olsson, rektor för Lunds tekniska högskola och IVA-ledamot, pratar om vikten av att nå utanför storstäderna är det med både personlig övertygelse och strategisk skärpa. Som ett exempel på ett ovanligt lyckat initiativ lyfter hon det pågående samarbetet mellan LTH och Kungsskolan i Örkelljunga.
Allt fler ekonomistudenter saknar grundläggande kunskaper i matematik. De kan inte sådant som de borde ha lärt sig redan i grundskolan, så nu måste universitet och högskolor lägga resurser på att hjälpa dem att fylla kunskapsluckorna, skriver representanter från ekonomiska utbildningar.
Eleverna förväntas härma lösningar och memorera tillvägagångssätt genom upprepad träning. Det leder till en ytlig förståelse, där matematiken reduceras till mekaniska upprepningar, skriver matematikläraren Pooya Mehrpooyan.
Ju tidigare elever börjar med problemlösning i matematik desto bättre, menar Anna Ida Säfström. Tillsammans med några forskarkollegor vid Umeå universitet har hon skrivit en guide som ska hjälpa lärare att få sina elever att reflektera kring matteproblem.
Regeringen vill öka elevernas intresse för stem-ämnena. Forskarna har olika syn på hur det ska gå till – men att det måste satsas mer på stem är de överens om. Läs Moa Duvarci Engmans ledare ur senaste numret av Skolportens magasin.
Måluppfyllelsen i matematik har sjunkit på gymnasiet. Därför jobbar Göteborgs gymnasieskolor aktivt med att utveckla undervisningens innehåll och hur den organiseras. Elevernas perspektiv på matematikämnet är en viktig utgångspunkt i arbetet.
Andelen elever som inte lyckas höja sina underkända betyg från sexan till nian ökar kraftigt i matematik, visar statistik från Skolverket. "Det särskilda stödet sätts in för sent", säger undervisningsrådet Sanna Vent.
Kan matteträffar, där niorna får bekanta sig med gymnasiematten, få fler att våga välja naturvetarprogrammet? Det testar man i alla fall i Fagersta där Brinellskolans naturtreor visar Risbroskolans nior att matteklivet inte är så läskigt.