Frågan i rubriken är intressant. Det borde ju inte vara svårare att behärska skolmatematikens ”grammatik” än modersmålets. Kanske bör frågan omformuleras: ”Vad är det i vår undervisningskultur som gör matte så svårt?”, skriver Wiggo Kilborn, tidigare universitetslektor i matematik med inriktning mot didaktik, numera konsult inom utbildningsområdet.
Måndag den 19 november står det matematik på schemat hela dagen på Vidåkersskolan i Vingåker. Denna gång är temat taluppfattning i olika former. För fjärde gången arrangerar högstadieskolan en temadag i matematik, skriver Vingåkers kommun i ett pressmeddelande.
Kommunerna är för dåliga på att fördela skolornas resurser efter behov, vilket läroplanen kräver. Därför ger regeringen nu Skolverket i uppdrag att granska kommunernas resursfördelning.
Ulrika Ryan, lärare på Byskolan i Lund, har utsetts till vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet för sitt arbete med att förnya arbetsformerna i matematik med stöd av digitala verktyg. Hon har på ett inspirerande sätt utvecklat sitt arbete i dialog med såväl forskare som kollegor.
Ulrika Ryan, klasslärare på Byskolan i Lund, har fått Guldäpplet 2012 på Skolforum i Stockholm. Hon får priset för sitt arbete med att integrera it i matematikundervisningen, bland annat genom att byta ut penna och papper mot datorer.
Ulrika Ryan, lärare på Byskolan i Lund, är vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet för sitt arbete med att förnya arbetsformerna i matematik med stöd av digitala verktyg.
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att göra de nationella proven i matte mer jämförbara över tid. Men myndigheten hävdar i sin rapport att detta hotar provens nuvarande grundsyften.
Stures elever får extraundervisning en timme i veckan för att kunna tenta upp matten. Men för dem som saknar motivation och har svaga kunskaper från grundskolan kan det bli svårt. Det menar Thomas Göransson, mattelärare på Sturegymnasiet i Halmstad.
Allt fler gymnasieelever blir inte godkända i matte. Malin Stenström i Västerås vill att skolan sätter in extra stödundervisning. ”Det är lärarnas jobb att vi ska klara det”, säger hon.
Larmet går på de kommunala gymnasierna! Mer än var femte förstaårselev ligger på underkänt i matematik. – Siffrorna kom som en chock, säger Elisabeth Fock, rektor på Sannarp i Halmstad och ursprungligen mattelärare.