Se till att din tid med mentorn är schemalagd. Det tycker gymnasieläraren Stina Gustafsson, 28, som missade den detaljen som nyanställd lärare förra året.
Lagen ger nya lärare rätt till mentor – men två av tre står utan. Och nio av tio nyanställda lärare har haft för hög arbetsbelastning under sin första tid. Det visar nya siffror från Lärarförbundet.
Elevassistenter, mentorer och andra resurspersoner är viktiga för att skapa trygghet och studiero på skolor. Därför har regeringen beslutat att satsa mer på kompetensutveckling för dessa yrkesgrupper framöver. AcadeMedia ligger steget före och har redan startat ett utvecklingsprogram för resurspersoner tillsammans med Vårdyrkeshögskolan.
Sedan 2016 har 214 barn på Kronoparken och Vålberg i Karlstad deltagit i projektet Näktergalen Karlstad tillsammans med ett 70-tal studenter från Karlstads universitet. Bättre självkänsla och ett ökat intresse för högre studier är en del av syftet med projektet som drivs av universitetet och Karlstads kommun.
Den ideella organisationen Mentor i Malmö tilldelas Lärarnas Riksförbunds likvärdighetspris för sitt arbete med att förebygga våld bland ungdomar. "Vi blev väldigt glada över att få det här priset", säger Mohamed El-Hoss, verksamhetskoordinator på Mentor i Malmö.
Mobilfritt och heltidsmentorer – det hänger kanske ihop? På Kalmarsundsskolan bestämde man att ha en mobilfri skoldag redan 2017. Och de som ser till att mobilerna varje dag samlas ihop är just heltidmentorerna. Mindre stress för skolans lärare och mer aktiva elever på rasten.
Nyligen avslutades ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på en kommunal skola i Stockholm. Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse.
Skolket var utbrett, konflikterna många och förtroendet från vårdnadshavarna lågt. Eneskolan i Järna behövde en omstart och lösningen blev tre nya mentorstjänster. I dag kan lärarna ägna sig åt kärnuppdraget utan att känna stress över att inte räcka till.
Behöver han hjälp med att kopiera papper? Neeej, svarar högstadieläraren Thomas Nygren. Det är inte den typen av lärarassistent han vill se. I stället har Spånga grundskola heltidsmentorer. Pia Samuelsson är en av tre som lyfter det sociala ansvaret från lärarna – och ger dem tid för pedagogik.
"Med min mentor kunde jag prata om allt från valet av mattebok till de där tunga, allvarliga ämnena. Det var skönt.", säger Ditte Karlsson, grundskollärare på Mörarps Skola i Helsingborg.