Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Mentor"

Visar sida 6 av 7

Nyhetskategorier

Två timmar mentorskap i veckan för nya lärare

2017-06-21
Alla nya lärare i Mjölby kommun erbjuds ett gediget introduktionsprogram med två timmars avsatt tid för mentorskap varje vecka. "De nya lärarna tycker att det är jätteskönt. De känner att de får en bra start att komma in i yrket", säger läraren Emma Forsén.
Nyhetskategorier

Mentorer ska tagga tjejers intresse för teknik

2017-05-05
Det behövs 50 000 nya ingenjörer de närmaste 13 åren. För att möta den utmaningen måste fler tjejer intressera sig för tekniskt inriktade utbildningar och yrken. Men bristen på kvinnliga förebilder gör att de tvekar. Det tänker Semcon råda bot på ett helt nytt mentorsprogram.
Nyhetskategorier

”Låter som en dröm”

2017-01-05
Många nyutexaminerade lärare saknar stöttning under sin första tid i yrkeslivet. I Täby är man först i landet med att införa så kallade traineeprogram för nyutexaminerade lärare. Lärarnas Riksförbund välkomnar satsningen.
Nyhetskategorier

Heltidsmentorer hjälper fler ta studenten

2016-09-07
När mentorskapet lyftes över på heltidsanställda mentorer ökade antalet elever som tog examen från Vretagymnasiet i Linköping. "Lärarna får koncentrera sig på att undervisa", säger Annika Gabrielsson, en av mentorerna på skolan.
Nyhetskategorier

Debatt: Reglera mentorssystemet på högstadiet!

2015-11-13
För att vara en så viktig uppgift fördelas mentorsuppdraget högst tillfälligt och okänsligt, och absolut inte till det bästa från elevernas synpunkt. Som ettämnesläraren är det högst otillfredsställande att få ett arbetsuppdrag som det är omöjligt att genomföra på ett hyfsat bra sätt, skriver ettämnesläraren Camilla Bakke.
Nyhetskategorier

"Satsa mer på mentorer"

2015-02-22
Övergången från lärarutbildningen till yrkesutövningen behöver säkerställas. Värmlandsregionen är föregångare, skriver Carin Hedengård, Björn Åstrand och Elisabeth Nyberg.
Nyhetskategorier

Karlstad utbildar mentorer

2015-02-11
I Karlstad kommun satsar man på att utbilda mentorer för att kunna ta emot nya lärare på ett bra sätt. En bra introduktion är en förutsättning för att få bra lärare, säger Anna Carlsson som är rektor till fyra av de lärare som just nu går mentorsutbildningen på Karlstad universitet.
1567