En lärare skickade 160 meddelanden till en 11-åring, bland annat på sina nakna ben. En annan bad en elev ”skriva uppgiften på bröstet och visa”. En tredje brukade göra ”tuttakläm” på förskolebarn. Men samtliga har klarat sig med varningar – och blev utköpta av sina kommuner för totalt nära 1,3 miljoner kronor.
De senaste åren har varit stökiga på Korsbackaskolan i Kävlinge. Senaste avsnittet av Du lyssnar på Sydsvenskan går på djupet med anledningarna till problemen. (webbradio)
Pojken som sköt tre skolkamrater i Finland var bara tolv år och angav mobbning som motiv. Men barn utsätts för trakasserier även i mycket yngre år.– Vi vet att barn utsätts redan från förskoleklass, säger Barnombudsmannen Juno Blom.
Har skolorna för låg tröskel för att kalla på polis eller borde polisen överlag jobba mer i skolorna? Det är frågor som skolskjutningen i Vanda har väckt. Nu svarar österbottnisk polis.
En 12-årig pojke har gripits efter en pojke avlidit och två flickor skadats i en skottlossning på en skola i Finland. Polisen uppger nu att motivet var mobbning. Samtliga ska ha gått på samma skola.
I februar kom der historier frem om voldelige episoder og krænkende adfærd blandt elever på Borup Skole i Køge og Agedrup Skole i Odense. På den baggrund bad Børne- og Undervisningsministeriet flere organisationer om at komme med tal, undersøgelser og viden på området.
Förra året publicerades flera klipp på Tiktok där skolpersonal och rektorer från en skola i Malmö hängdes ut med blod runt munnen och gristryne. Skolan själv menar att de hotades till livet. Och trots att det har gått över ett år sedan klippen publicerades så finns de kvar än i dag.
Undersökningarna av barns levnadsförhållanden (Barn-ULF) utgör sedan 2001 en viktig källa för att följa levnadsförhållanden för barn. I undersökningen ställs frågor kring bland annat barns fysiska ochpsykiska hälsa, ekonomi, boende, sociala relationer och fritidsaktiviteter. (pdf)
37 procent bland flickor med funktionsnedsättning upplever att de blivit illa behandlade av andra elever, jämfört mot 28 procent bland flickor i övriga befolkningen. Motsvarande andelar för pojkar är lägre, 33 respektive 18 procent.
Mer än var tredje elev med funktionsnedsättningar upplever att de blir illa behandlade av andra elever i skolan. Det visar en ny rapport från Statistikmyndigheten SCB och gäller hela Sverige. Hör Noomi, Isolde och Ville på Södermalmsskolan i Kristinehamn berätta om deras erfarenheter av mobbning i skolan.