Jag ser det som helt nödvändigt att Friends snarast, i en ny rapport klarlägger sina positiva siffror av sitt antimobbningsarbete, skriver psykolog Christer Olsson.
Strängnäs kommun måste vidta åtgärder för att se till att alla kränkningar som sker på kommunens skolor anmäls, det kräver Barn- och elevombudet (Beo).
Alla elever har rätt till trygghet och arbetsro i skolan. Det är grundläggande förutsättningar för att klara skolan och få en bra start i livet. Mobbning orsakar stort lidande, sänker kunskapsresultaten och gör att elever väljer att avsluta sin utbildning. Därför måste insatserna för att förhindra mobbning öka, skriver Peter Danielsson (M) mfl.
I de skolor vi har ett långsiktigt arbete med minskar andelen elever som är utsatta för upprepade kränkningar med i snitt 24 procent, skriver Lars Arrhenius och Jacob Flärdh Aspegren, Friends.
Skolan har börjat igen – och för 60 000 svenska barn innebär det att komma tillbaka till en ångestfylld vardag av elaka kommentarer och fysiska kränkningar. Hanna Lanquist vet hur det känns.
Det är lätt att värja sig – mobbare är problembarn med dåligt självförtroende, barn från trasiga familjer präglade av missbruk och våld. Ibland är det sant, men långt ifrån alltid.
Nästan var tionde elev är utsatt för mobbing, enligt organisationen Friends undersökning som presenterades lagom till skolstarten. Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson vill gå en annan väg – gör mobbarna och deras föräldrar skadeståndsskyldiga.
Fler skolor borde förbjuda sajter där barn anonymt kan mobba varandra. Det anser stiftelsen Tryggare Sverige som arbetar mot näthat. Men de snabba lösningarna får kritik. "Skolorna skjuter ifrån sig ansvaret och lämnar barnen utan vägledning", säger forskaren Elza Dunkels.
Lärare upplever tidvis att de blir kränkta av sina elever. Även elever känner sig utsatta av sina lärare. "Det är en form av mobbing som sällan lyfts fram", säger lärarstudenten Sofia Roslinde som tillsammans med läraren Alexandra Öholm har studerat ämnet.
Nytt stödmaterial från Specialpedagogiska skolmyndigheten ska underlätta för lärarna att upptäcka kränkningar i ett tidigt skede. Men också erbjuda arbetssätt för att ge elever med funktionshinder likvärdiga förutsättningar.