I dag, den 15 maj, skriver Barn- och elevombudet, Caroline Dyrefors Grufman, i tidningen Nerikes Allehanda om lärare som kränker och brukar våld mot elever för att skapa ordning i skolan.
Flickan hade särskilda behov och mobbades, och skolan erbjöd därför alternativ undervisning. Men även om vissa av alternativen inte var lämpliga för flickan hade föräldrarna inte rätt att låta henne stanna hemma. Kommunen får nu rätt att kräva in vite från föräldrarna.
En elev på en skola i Karlskrona upplever sig så mobbad att hon i nuläget är helt frånvarande från skolan. En anmälan om flickans situation har kommit in till Skolinspektionen, som nu ska utreda ärendet och kräver att kommunen yttrar sig.
Ny forskning visar att överviktiga barn mobbas i skolan och har ett mer negativt förhållningssätt till sin kropp och sitt utseende. Faktorer som leder till en sämre skolgång och sämre skolresultat, skriver psykologiforskare Kristina Holmqvist Gattario.
Kränkningar och mobbning på nätet kan drabba barn och unga hårt. Allra värst är det för dem som dessutom är utsatta utanför nätet. De har varken en fristad i skolan eller i hemmet.
Förutom lidandet i nuet, kan mobbning leda till ett livslångt sargat självförtroende med enorma svårigheter att kunna lita på andra människor, skriver Christer Olsson, Legitimerad psykolog.
Gränsen för när en lärare får använda våld måste gå vid nöd- och nödvärnssituationer. Det menar Barnombudsmannen (BO) Fredrik Malmberg som är orolig för att den gränsen håller på att flyttas.
"Expressen bortser inte bara från barnkonventionen och svensk lagstiftning i sin ledare apropå min debattartikel på DN Debatt, utan kopplar också ihop bristen på lärare med att vuxna i skolan inte får kränka barn", skriver Caroline Dyrefors Grufman i sitt svar.