Maja Eriksson i Lesjöfors mobbades under hela sin grundskoletid. Och hon är inte ensam, 60 000 elever utsätts årligen för mobbning, enligt organisationen Friends. Men det är få som får skadestånd för sin förstörda skoltid.
Mobbeombudet i Trøndelag frykter flere barn utvikler skolevegring på grunn av mobbing. Utdanningsdirektoratet er enig, og ønsker mer fokus på problemet.
Håkan Wetterö från Jönköping har snart 30 års erfarenhet som pedagog och ett stort intresse för den sociala arbetsmiljön i skolan. Han tror inte att kränkningarna ökat, trots att siffrorna visar det. Istället handlar det om mer kunskap och ökad benägenhet att anmäla incidenter.
Nätkränkningarna var så intensiva i hennes sjätteklasser att hon var tvungen att ingripa. Nu tipsar hon andra lärare om insatsen som hade effekt. "Jag hulkade fram de sista orden", säger Maria Ohlin, förstelärare på Bergaskolan i Kungsängen.
Läraren Maria Ohlin på Bergaskolan i Kungsängen tröttnade på att eleverna spred hat och varandra och kallade varandra för kränkande saker i sociala medier.
Flera lärare, kuratorer och rektorer vittnar om att mycket skolundervisning går åt till att lösa konflikter som elever har haft digitalt utanför skoltid. Det har hänt att skolorna får lösa konflikter på höstterminen som skett under sommarlovet.
Att barn utsätter varandra för digitala kränkningar, alltså mobbning eller kränkningar via mobiltelefon eller dator, är ett problem som krupit ner i åldrarna på många skolor. Det vittnar hundratals låg- och mellanstadierektorer om i Sveriges Radios enkät.
Det finns nog ingen människa som tycker att det är helt i sin ordning att skolklimatet är på det viset som Malin beskriver. Men den relevanta frågan måste ju vara vad vi ska göra åt det., skriver läraren Jessika Linde Brundin i en replik.