Sistaårseleverna skulle få poäng för att bland annat slicka någon på pungen. Nu har gymnasiechefen kontaktat studentkommittén och tävlingen har avbrutits.
Slicka någon på pungen, äta snor och strippa framför lekledarna. Det är några av uppdragen i den årliga poängjakten för sistaårselever på Kattegattgymnasiet i Halmstad. Men nu stoppas den kritiserade tävlingen av skolledningen, ett beslut som har fått elever att hota med skolk.
I studien djupintervjuas fem bygglärare. Det genomförs också observationer av lärare och elevers interaktion med varandra på fyra gymnasieskolor på bygg- och anläggningsprogram. (pdf)
En kritikstorm mot BEO har rasat under året. Lärare vågar inte längre ingripa mot stökiga elever har det sagts. Och man varnar för att en anmälningskultur brer ut sig i skolan. Vad handlar det här om? (webb-radio)
Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning av hur arbetet med FN:s Agenda 2030 går. Detta är ett oacceptabelt svek både mot de drabbade eleverna och mot skolpersonalen som saknar förutsättningar att förebygga mobbning. Nu är det dags för regeringen att agera kraftfullt – barnen kan inte vänta längre, skriver Magnus Loftsson och Didrik…
En lärare på en skola i Norrköping har stängts av efter att han polisanmälts för att ha skickat meddelanden med grovt sexuellt innehåll på sociala medier.
Trots kritik mot att BEO driver för många kränkningsärenden- och skadeståndskrav för långt, väljer nu Barn- och elevombudet (BEO) att överklaga ytterligare en friande skadeståndsdom.
BEO kräver skadestånd för en elev, efter en incident på en Malmöskola där en praktikant tvingade en elev att torka upp kaffe. Praktikanten tvingades lämna sin tjänst. I en ny dom avslår tingsrätten skadeståndskravet.
Skolinspektionen säger att man tagit larmsignalerna från Svenska interkulturella skolan på allvar. Men när lärare anmälde att flickor tvingades bära slöja gjorde man inget. "För elevernas skull hade det varit bättre om vi kommit längre snabbare", säger myndighetens biträdande generaldirektör Tommy Lagergren.