Hur påverkas elever som blir utsatta för sexuella kränkningar? Nils Grönroos, kurator på Barnens rätt i samhället, menar att det är vanligt att barn som blir utsatta för övergrepp själva tar på sig skulden.
Enligt Barnombudsmannen får myndigheten många indikationer på att övergrepp mot barn begås, men inte anmäls. Här är Elisabeth Dahlins råd till barn som utsätts för kränkande behandling och sexuella trakasserier.
Enligt skyddsombudet har användandet av metoden lågaffektivt bemötande lett till en kraftig ökning av våld och hot på Hjulsta grundskola. Nu kräver Kristina Axén Olin (M), en redovisning av arbetsmetoden. "På skolor som redan är hårt drabbade av hot och våld är det oansvarigt att tillämpa metoden", säger hon.
Efter att ha sett hur man höll fast och isolerade utagerande ungdomar på anstalter, ville Johan Sander hitta mer etiska alternativ. Han fann lågaffektivt bemötande och har med lyckat resultat tagit in metoden i skolan. Ändå förstår han att metoden väckt debatt den senaste veckan.
En lärare borde aldrig behöva hantera en situation med en elev som går över styr. Ändå händer det. Min uppgift är då driva elevens ärende – med gällande lagstiftning och praxis som stöd, skriver Barn och elevombudet (BEO) Caroline Dyrefors Grufman.
I ett öppet brev till barn- och elevombudet skriver ”Carina” som vill vara anonym: ”Hade ni hört mig så hade ni fått en mer nyanserad bild av händelserna.”
Särskoleelever med intellektuell funktionsnedsättning använder sociala medier i mycket lägre utsträckning än genomsnittet. Trots det är de betydligt mer utsatta för mobbning och elakheter.
Lågaffektivt bemötande misstänks vara anledningen till det ökade våldet på en grundskola i Stockholm. Psykologen och föreläsaren Bo Hejlskov Elvén tror att skolan använder metoden på ett felaktigt sätt. "Vi ser ibland att man missförstår metoden och man tror att man inte får göra någonting", säger han.
Vi frågar oss varför så många flyr läraryrket? Ja, kanske beror det på att arbetsförhållandena är usla, yrket är osäkert, och läraryrkets status undermineras på grund av alla kränka elever, skriver Emma Jaenson på ledarplats.
Det blev tjugofemtusen kronor i skadestånd att betala efter att en lärare i Skåne handgripligen fått lyfta ut en stökig elev ur klassrummet. Ja, det var alltså inte eleven eller föräldrarna som blev skadeståndsskyldiga för att lektionen blev förstörd för andra. Det var läraren som ansågs ha beträtt olaglig mark då denne försökte värna studieron,…