Arbete och undervisning flyttar till nätet i Indien – ett digitalt lyft i pandemins kölvatten. Men långtifrån alla har tillgång till digitala hjälpmedel, stabilt internet och elektricitet dygnet runt. Ojämlikheten för landets skolbarn blev tydlig när undervisningen började skötas på distans.
Både de unges skærmforbrug og mistrivsel stiger, viser en ny undersøgelse. Midtjysk Efterskole har taget konsekvensen og forbudt den forstyrrende mobiltelefon. Men hænger tid bag skærmen virkelig sammen med unges trivsel?
Mobilen som arbetsredskap är framgångsrecept för Österåkersbygdens friskola. Med rektor Anna Frössevi i spetsen gör skolan en digital satsning som belönas med den prestigefyllda Guldtrappan.
Var tredje elev tycker att studieron brister. Lärare vet inte hur de ska klara att skapa lugn. Det här ska regeringen ta tag i, skriver Linus Sköld (S). Och nej, att bara kasta ut stökiga barn och förbjuda mobiltelefoner räcker inte.
I december presenteras utredningen om lagstadgat mobilförbud på skolorna. I väntan på den har många infört egna mobilregler. Det är viktigt att eleverna får vara med och bestämma om dem, säger Emelie Högberg, undervisningsråd på Skolverket.
Grundskolan Bergaskolan i Limhamn inför ett totalt mobiltelefonförbud för sina elever – under hela skoldagen, både lektioner och raster. Det rapporterar Sydsvenskan. "Att vara digital är inte samma sak som att vara slav under mobilen", säger Rikard Persson.
Mobilfritt och heltidsmentorer – det hänger kanske ihop? På Kalmarsundsskolan bestämde man att ha en mobilfri skoldag redan 2017. Och de som ser till att mobilerna varje dag samlas ihop är just heltidmentorerna. Mindre stress för skolans lärare och mer aktiva elever på rasten.
Att mobilförbud är Januariöverenskommelsens bästa lösning på problemen med studiero och trygghet i skolan är så sorgligt. Återigen har man underkänt vad vi lärare tycker att man bör satsa på. Ovärdigt, skriver läraren Maria Wiman.
På Engelbrektsskolan i Örebro har man sedan ett par år tillbaka mobilförbud på skolan. Det har lett till en minskning av incidenter kopplade till mobiler och sociala medier, men händelser där är fortfarande en viktig del i skolans arbete.