Å starte med å lære et nytt fremmedspråk midt i puberteten er neppe en god strategi dersom man ønsker å utvikle entusiasme for språk. Lær heller de små tysk, fransk og spansk, så vil interessen bli større for å studere språkfag i voksen alder.
Skolverket har idag lämnat över en rapport om vilka konsekvenser pandemin hade på skolan. Kunskapsutvecklingen påverkades i vissa ämnen, inte minst matematik och moderna språk och i vissa elevgrupper.
Två skolor av tre behöver utveckla sin undervisning i moderna språk, enligt Skolinspektionens granskning. En anledning till det dåliga resultatet är att lärarna sällan får bra förutsättningar.
Lärare i moderna språk arbetar ofta ensamma och får sällan chans till kollegialt lärande eller kompetensutveckling. "Det får stora konsekvenser för både lärarna och deras elever", säger Anna Wide på Skolinspektionen.
Moderna språk är det enda ämnet i grundskolan som går att välja bort. Det påverkar ämnets status negativt. Uppföljning av varför elever väljer bort eller hoppar av ämnet görs sällan. Lärarna får sällan förutsättningar att bedriva bra undervisning och det är ovanligt att de ingår i forum för att utveckla undervisningen.
Skolinspektionen har granskat undervisningen i moderna språk i 34 grundskolor. Granskningen var inriktad dels mot kvaliteten i undervisningen vad gäller att utveckla den kommunikativa förmågan, dels mot skolans arbete för att skapa förutsättningar för elever att fullfölja studierna. Läs rapporten här: (pdf)
Ni skoler har været med i et forsøg, hvor eleverne allerede i 3. og 4. klasse får en smagsprøve på fransk. Forsøget har været så stor en succes, at syv har valgt at forsætte – og flere steder er også tyvstartet på undervisningen i tysk.
Tyska språket får sig ett lyft på Knut Hahn-skolan i Ronneby. Ja, för när man nu ser att allt färre väljer att läsa just tyska som andraspråk, så vill man höja språkets status - och nu får man också hjälp av tysk-svenska Handelskammaren. De har utnämnt Knut Hahn till en av fyra projektskolor i Sverige…
Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.
Victoria Iribarne Gómez-Haedos ambition är att få eleverna att våga prata spanska med varandra på lektionerna. Allt för att komma bort från ”skolspanskan”. Nu har hon hittat ett arbetssätt som fungerar.