230 børn på tre skoleadresser deles om musiklærer Helle Haltrup Jensen, og i ti år har hun stået alene med alle musiktimerne. Indtil Musik & Billedskolen kom og spurgte, om hun ville have en kompagnon. ”De tre timer om ugen er blevet min stjernestund”, fortæller hun.
Det finns vetenskapliga bevis för att personer som från tidigaste barnaår låter händerna hantera ett instrument, till exempel violin eller piano, får mer komplicerade system av nervbanor i hjärnan och en mer utvecklad vit substans, skriver debattören.
Bredden inom kulturskolan ökar. Musikkurserna fortsätter att dominera – men såväl bild och form som film och animation blir allt vanligare i kommunernas utbud. Det visar den senaste granskningen från Kulturskolecentrum på Kulturrådet.
Musik kan hjælpe på børn og unges dårlige trivsel, siger professor Svend Brinkmann. Men musik skal også ses i sin egen ret. For det er indbegrebet af dannelse, fortalte han til en forsamling af musiklærere.
Länge var det ont om läromedel i musik, i synnerhet för de yngsta eleverna. Idag är det bättre ställt. En av dem som bidragit till utbudet är musikläraren, sångerskan och kompositören Karolina Tejnung.
Martin Laps vägrar att acceptera att musik främst blir något som utövas i musiksalen. Därför arbetar han nästan alltid ämnesövergripande, och deltar på både idrottsdagar och föräldramöten.
Bildlärarna får tio timmar mer, men är kritiska mot att tiden läggs på lågstadiet där många lärare saknar utbildning i ämnet. "Vi drog en nitlott och ser en risk att timmarna i stället blir en förstärkning av andra ämnen", säger Janet Ericsson, Bildlärarnas riksförening.
Ämnesövergripande samarbeten mellan praktisk-estetiska och teoretiska ämnen har utforskats och kommenterats av lärare och skolledningar. Men vad säger eleverna själva? – De tycker att kunskaperna stannar kvar bättre, konstaterar forskaren och läraren Torben Freytag.