Martin Laps vägrar att acceptera att musik främst blir något som utövas i musiksalen. Därför arbetar han nästan alltid ämnesövergripande, och deltar på både idrottsdagar och föräldramöten.
Bildlärarna får tio timmar mer, men är kritiska mot att tiden läggs på lågstadiet där många lärare saknar utbildning i ämnet. "Vi drog en nitlott och ser en risk att timmarna i stället blir en förstärkning av andra ämnen", säger Janet Ericsson, Bildlärarnas riksförening.
Ämnesövergripande samarbeten mellan praktisk-estetiska och teoretiska ämnen har utforskats och kommenterats av lärare och skolledningar. Men vad säger eleverna själva? – De tycker att kunskaperna stannar kvar bättre, konstaterar forskaren och läraren Torben Freytag.
David Skoog är tillbaka i Karlskoga där han växte upp. Han är brasslärare på kulturskolan där han själv spelade i många år. Nu vill han sprida blåsglädje i en tid då det råder kris i återväxten av blåsmusiker.
I senaste avsnittet av Förskolan diskuterar Eva Lindström, Fredrik Kahn och Ellinor Lange musik. På vilka sätt går det att använda musik i förskolan och får man spela upp vilka låtar som helst? (webbradio)
Under tre veckor nu i mars är Lunds stadsteater bokad av stadens dans- och musikalgymnasium – det enda av sitt slag i landet. – Det blir sex föreställningar av musikalen Pippin som lär dra fulla hus, berättar dansläraren Linda Nihlén.
Vilka praktiska uppgifter tycker dina elever är svårast? Och hur mycket låter du elevernas egna intressen styra valet av aktiviteter? Vi bad tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svara.
Tvålärarsystem och en nystartad skolkör. Paulinska skolan i Strängnäs skalar upp musikundervisningen. "Att ha en kollega att bolla ämnesspecifika frågor med är fantastiskt", säger de två nyanställda musiklärarna Erik Koskela Jörlenstam och Thom Osborne.
Alexander Kasimir sökte sig till musikhögskolan för att bli behörig att undervisa på gymnasiet. Men nu när han är legitimerad musiklärare hittar han inte de kvalificerade jobb han är utbildad till. "Man känner sig lurad", säger han.