Kungshögsskolan i Ljungby är en av flera skolor i landet som deltar i ett projekt där eleverna får lära sig musikskapande och entreprenörskap med hjälp av digitala verktyg, och av Ace of Bases gamla världshits.
Sedan i höstas pågår det rikstäckande projektet Make Music Matter, med syfte att skolelever ska utveckla musikalisk kreativitet och entreprenörskap, och att låta digitala verktyg demokratisera musikundervisningen.
I dag leder olika lärarutbildningar i musik – med vitt skilda krav på förkunskaper – fram till samma behörighet i legitimationen. "Vi behöver kvalitetssäkra lärarutbildningen," säger musikläraren Agneta Höglund.
Bristen på musiklärare är stor på flera håll i Sverige. "En orsak är de stora grupperna. De står inte ut," säger Anders Huss som varit verksam vid Musikhögskolan i Örebro.
Just nu pågår 2018 skolremix-tävlingen ”Happy Nation Re-Born”, som är en del av det nationella skolprojektet MAKE MUSIC MATTER, där musiklärare från hela landet deltar tillsammans med sina elever.
Kommentarmaterialet ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna. Det beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och hur kunskapskraven är konstruerade.
Som en blandning mellan en trumbon och en vuvuzela. Så ser det nya plastinstrumentet ut som snart kommer att finnas hemma hos alla Laholms förskoleklassare.
Musiklärare från hela Sverige samlas under två dagar på Linnéuniversitetet i Växjö för att diskutera digitalt musikskapande. Förhoppningen är att lärarna ska bli inspirerade att använda digitala verktyg i sin undervisning.
Musikläraren och bloggkändisen Rickard Carlsson spar tid och gör undervisningen mer varierad med hjälp av »Musikrum Rickard«. Här tipsar han om hur estetlärare enkelt kan bygga en egen lärarblogg.
Musikens vokabulär rymmer allt från bleckblås till punk och klang. Men hur lär man in orden? Uttryck följer med när musikläraren Ann-Sofie Levén håller lektion om instrument och genrer.