I oktober föreslog jag mindre undervisning i slöjd, bild och musik. Många har meddelat att jag har fel. Jag väntar ivrigt på era förslag på vad som ska bort i stället, skriver DN:s Susanne Nyström i en ledare.
Den, av allt att döma, hafsigt ihopslängda och argumentationsmässigt tunna ledartexten i Dagens Nyheter har mest väckt vrede och mötts av ett massivt motstånd, skriver Hampus Jarnlo, redaktör för Ämnesläraren.
Vi ber ledarskribenten i fråga att återkomma när hon har tagit del av den forskning som finns om de estetiska ämnenas betydelse för barn och unga och ser fram emot en nyanserad diskussion baserad på vetenskapliga teorier och forskning, skriver flera tunga företrädare i en replik till DN:s Susanne Nyström.
Det minsta vi kan begära är att slöjdkritikerna tar en titt på bild- och slöjdämnenas kursplaner innan tvärsäkra och felaktiga konstateranden görs. Det skriver Anette Göthlund, professor i bildpedagogik på Konstfack.
Med Sveriges största morgontidning som plattform kan Susanne Nyström sparka på lärare i estetiska ämnen i skolan. Som lärare i det estetiska facket kan vi emellertid inte låta ledaren gå förbi oemotsagd, skriver gymnasielärarna.
Söndertorkade gitarrer, trasiga strängar, tejpade gitarrställ och obrukbara hörlurar. Skolornas besparingar gör att musiklärare får det ännu tuffare att klara det löpande underhållet av sina instrument.
Svensk arbetskraft och företag får fortfarande beröm utomlands för sin kreativitet och sin samarbetsförmåga. Varför ska vi då gå i fel riktning? undrar Björn Svensson, matematik-, NO- och tekniklärare i ett svar på DN:s Susanne Nyströms uppmärksammade ledare.
Med demokrati följer yttrandefrihet och med den ett ansvar att vara påläst om det man uttalar sig om. Det är tydligt att Susanne Nyström saknar forskningsbelägg, kunskap och erfarenhet av området, skriver musikläraren Carolina DiMaria om DN:s uppmärksammade ledartext.
Borde undervisning i ämnen som bild, slöjd och musik bantas till förmån för fler undervisningstimmar i historia, samhällskunskap och fysik? Hör Leif Blomqvist, slöjdlärare i Borås och ledarskribenten Susanne Nyström i debatt i Studio Ett.
Om allt går enligt plan slopas elevens val nästa höst. Vad sägs om att även diskutera hur mycket tid grundskoleeleverna ska ägna åt bild, musik och slöjd? Det skriver Susanne Nyström på ledarplats.
Genom att koppla den teoretiska undervisningen direkt till elevernas eget musicerande och jobba språkutvecklande vill lärarna Johan Grahn och Tomas Landberg på Svartedalsskolan stärka kunskapsbyggandet. Som stöd och inspiration i undervisningen har de skapat en digital lärresurs.