Ett prioriterat område för Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande är insatser för att få fler att delta i utbildningar inom området stem. Just nu pågår två projekt inom området.
Skolverket och Statens skolinspektion låter tjänstemännens subjektiva, ofta progressiva värderingar styra svensk skola. Det bekräftas nu av Riksrevisionen, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, får värdefulla medskick i Riksrevisionens nya granskning. Myndigheten lyfts fram för att ha vidtagit tydliga förbättringsåtgärder i sitt arbetssätt och redan infört nya rutiner för att stärka den vetenskapliga grunden i stödmaterialet framåt.
Skolmyndigheterna får kritik för att deras stöd inte vilar på vetenskaplig grund. Samtidigt lyser den sortens studier som Riksrevisionen efterfrågar med sin frånvaro: Varken Skolforskningsinstitutet eller andra finansiärer har sådana som sitt ansvar, skriver professor Thomas Nygren.
Forskning visar tendenser och mönster – inte absoluta sanningar för varje enskild situation. Detta gör den inte mindre värdefull, bara att lärarens professionella omdöme alltid måste väga in, skriver Niclas Fohlin i slutreplik till läraren Susan Hall.
"Undervisning är inte som en apparat där du stoppar in rätt metod och får ut samma resultat”, skrev Niclas Fohlin, angående Riksrevisionens kritik mot skolmyndigheterna.Gymnasieläraren Susan Sall är kritisk.
Undervisningen i svensk skola ska vila på vetenskaplig grund. Men både Skolverket och övriga skolmyndigheter misslyckas i sitt uppdrag att bidra till detta. Ulla Hamilton, fd vd för Friskolornas riksförbund, har läst en ny rapport från Riksrevisionen.
”Vi på klassrumsgolvet vill bara göra vårt jobb så gott vi kan – kan vi få rätt förutsättningar någon enda gång?”, skriver Maria Wiman efter Riksrevisionensn granskning av skolmyndigheterna.
Undervisningen i skolorna ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men så är inte fallet idag. Det är den bistra slutsatsen som Riksrevisionen har kommit fram till efter att ha granskat tre skolmyndigheter. Det skriver NWT Ledarredaktion.
Undervisning är inte som en apparat där du stoppar in rätt metod och får ut samma resultat, skriver specialläraren Niclas Fohlin efter Riksrevisionens kritik mot skolmyndigheterna.