Kemiprofessorn Ulf Ellervik vet hur man avdramatiserar kemiämnet och väcker elevernas intresse. För den förmågan får han Svenska Kemiingenjörers Riksförenings kemiteknikpris.
En ny lärarutbildning där studier varvas med en anställning, startar vid Malmö universitet i höst. Utbildningen kombinerar ämnena biologi, kemi och teknik. ”Bristen på NO-lärare är stor, särskilt inom teknik”, säger Anna Wirstedt, utbildningsledare.
Svenska femtonåringar anser att matte och naturvetenskap är viktigt för framtiden, men självförtroendet har sjunkit. Barn och unga är duktiga på att läsa men läser inte frivilligt och den upplevda stressen är oroande hög. Det visar en ny rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.
Rapporten samlar utvalda resultat om barn och ungas attityder till skola, skolämnen och lärande. Mer specifikt rör det sig främst om synen på naturvetenskapliga ämnen, matematik och läsning bland barn och ungdomar, från årskurs fyra till och med gymnasiet. (pdf)
Allt färre elever tror att de har nytta av det de lär sig i skolan, och många tycker att läsning är slöseri med tid. Samtidigt är de bra på att förstå vad de läser jämfört med elever i andra länder, visar en ny rapport från Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. DN har pratat med Frida Stolt och William…
Vad kan göra barn och unga mer intresserade av naturvetenskap? Mer engagemang från lärarna – och mer sagoläsning. De är några av astronauten Christer Fuglesangs förslag.
Lärare i NO och matematik måste ta fasta på den verklighet ungdomar lever i. "Eleverna tycker att vetenskap är spännande, men de lyssnar inte om lärarna bara pratar atomer och molekyler", säger Magnus Oskarsson, forskare vid Mittuniversitetet och Timss-expert om nya dystra siffrorna.
Genom Teach for Sweden (TFS) har Gottorpskolan fått in mycket spetskompetens i NO-ämnena. Några av TFS-lärarna har startat en NO-klubb för eleverna efter skoltid för att dra nytta av och använda den kompetensen. "Det bygger inte på att vara bäst i NO, man ska bara tycka att det är kul att undersöka saker", säger Christer…
Fysikundervisning bör vara verklighetsbaserad och lekfull, även på högstadiet och gymnasiet. Det tycker Ann-Marie Pendrill, professor i fysik, som har besökt många lekplatser i sina dar.
Fördjupningsrapport om elevsvar i TIMSS 2019. I den här rapporten presenteras en fördjupad analys av svenska elevsvar på fyra olika kunskapsfrågor i naturvetenskap som samlats in inom ramen för TIMSS 2019. (pdf)
Antiklimax. Så kan man väl sammanfatta det oförändrade resultatet för svenska elever i Timss 2019 – en global kunskapsmätning i matematik och naturvetenskap som publicerades i går. Nu ger tre matteprofiler sin syn på hur resultatet ska lyfta.