Det behövs fler studerande i Sverige som går både gymnasial och högre utbildningar inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (Stem). På vår sida finns länkar till Stem-strategin, Skolverkets uppdrag samt resurser för att utveckla vägledningen och undervisningen de här ämnena.
De forløb om atomkraft, der bruges i den danske folkeskole, er uddaterede og giver ikke et retvisende billede af teknologien. Sådan lyder det fra lederen af et nyt projekt, der med fondsmillioner i ryggen skal lave nye forløb. Forlag kan ikke genkende billedet.
Att få experimentera är viktigt för att väcka ungas intresse för kemi och naturvetenskap, men i många skolor saknas både utrustning och resurser. Därför behöver regeringen införa ett riktat statsbidrag på totalt 662 miljoner kronor så att Värmlands lärare och högstadieelever får cirka 17 öronmärkta miljoner kronor att labba för, skriver företrädare för IKEM.
Barn är allt mer sällan ute i naturen. Och de rör på sig allt mindre. Fältbussen i Botkyrka kommun har bedrivit undervisning i naturen sedan 1988 – en undervisning som blivit mer angelägen än någonsin.
Att förändra NO-undervisningen så att den bättre stöttar elever i socioekonomiskt utsatta områden måste inte vara komplicerat. Tvärtom, menar läraren Carl-Magnus Nilson. – Det finns små enkla grepp som ger effekt.
Brist på pengar gör att Sverige för första gången på decennier riskerar att missa vetenskapens olympiader. Det duger inte, skriver tolv svenska representanter för internationella vetenskapstävlingar.
Med effektfulla demonstrationer och praktiskt arbete i labbsalen gör prisade läraren Kristoffer Åberg fysiken begriplig – och häftig. – När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.
Att få experimentera är viktigt för att väcka ungas intresse för kemi – men i många skolor saknas både utrustning och resurser. Samtidigt växer behovet av naturvetenskaplig kompetens inom industrin. IKEM föreslår därför regeringen att införa ett riktat statsbidrag på 662 miljoner kronor – en labbpeng. Det skriver Jessica Sjönell, IKEM.
Vilket material glider snabbast nedför en ramp? Och hur kan vi med säkerhet kora en vinnare? Det fick eleverna i Marie Åkerlind Paulssons klass ta reda på – utan instruktioner.
Regeringen vill öka elevernas intresse för stem-ämnena. Forskarna har olika syn på hur det ska gå till – men att det måste satsas mer på stem är de överens om. Läs Moa Duvarci Engmans ledare ur senaste numret av Skolportens magasin.
Allt fler inser att elever måste läsa böcker i andra ämnen än svenska. Men skolor i Norrköping går ett steg längre – i NO och teknik ökar man inte bara läsningen av faktaböcker, man introducerar också skönlitteratur.