De svenska fjärde- och åttondeklassarna ligger kvar på ungefär samma nivå som den förra TIMSS-mätningen 2015, då man såg en tydlig uppgång i vissa resultat.
Det blev ett oförändrat resultat för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019. Sverige fick i stort sett samma poäng i matematik och naturvetenskap som vid det positiva trendbrottet 2015.
TIMSS 2019 är en internationell jämförande studie som genomförts i 64 länder. Studien undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8. (pdf)
Kunskapsresultaten i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8 ligger kvar på samma nivå som 2015, då den internationella kunskapsmätningen TIMSS genomfördes förra gången. Det betyder att 2015 års trendbrott med förbättrade kunskapsresultat kvarstår och bekräftas i TIMSS 2019.
East Asian countries—Singapore, Chinese Taipei, Korea, Japan, and Hong Kong SAR—were the top performers. In mathematics, led by Singapore, the five East Asian countries outperformed the other TIMSS countries by substantial margins in fourth and eighth grades. In science at both grades, Singapore, Chinese Taipei, Korea, and Japan also performed well and were joined by…
Närmare 600 000 elever världen över har deltagit i kunskapstestet Timss. Klockan tio blir resultaten offentliga. Vilka länder presterade bäst? Och hur gick det för de svenska eleverna?
Kunskapsmätningen Timss visar hur elever i ett 60-tal länder presterar i matematik och naturvetenskap. Frågan är: Har de svenska åttondeklassarna lyckats förbättra resultaten ytterligare efter det positiva trendbrottet för fyra år sedan?
På Petersvenskolan i Landskrona har ett hållbarhetstema genomsyrat undervisningen under året. Genom det ämnesövergripande upplägget har slöjdläraren Karolin Wagner kopplat ihop sin undervisning med bland annat både svenska och kemi.
Bristen på handsprit är akut. Nu tillverkar kemilärare egen handsprit – för att mota krisen. "Det är fantastiskt att få hjälpa till", säger kemiläraren Kerstin Dankvardt Lillieström.
Faktaresistens och vetenskapliga myter. Dan Larhammar, ordförande i Kungliga Vetenskapsakademien, ska föreläsa om hur lärare kan arbeta med pseudovetenskap i undervisningen på Skolportens konferens i biologi i höst.