Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 1 av 53

"Elever med svårigheter förtjänar mer – sluta skylla på specialpedagogerna"

5 november
I en debattartikel berättar läraren Filippa Mannerheim om en elev med skrivsvårigheter som för tjugo år sedan fick hjälp av en speciallärare. Det är ett enskilt exempel på hur riktat stöd kan göra skillnad – men ett förenklat sätt att förstå dagens utmaningar, skriver två specialpedagoger.

"Flickor med ADHD förtjänar rätt hjälp"

29 oktober
Flickor med ADHD fångas ofta upp senare än pojkar och får gå fler år i skolan utan rätt stöd. Att kriterierna för symptomen i första hand byggt på pojkar, är numera väl känt. Trots det står vi och stampar. Nu behövs nationella riktlinjer tas fram för både diagnos och behandling, skriver företrädare för Kristdemokraterna.

Psykologen förklarar: Därför får allt fler en adhd-diagnos

21 oktober
Antalet adhd-diagnoser i Sverige har ökat med över 2 400 procent på 20 år. Bakom utvecklingen finns både förändrade diagnoskriterier och ett samhälle i förändring. "Det handlar inte om att de faktiska svårigheterna har ökat i befolkningen", säger psykologen Martin Forster i Nyhetsmorgon.

Ny Örebrokartläggning: Unga med NPF exkluderas från idrott och rörelse

16 oktober
Unga som känner att de inte kan tillhöra ett lag, trots att de vill. Skolidrott som stryks när schemat behöver anpassas. Så ser verkligheten ut för många med autism och adhd. "Det behövs åtgärder på många fronter", säger Lena Axelsson-Svedell, projektledare för Friskare unga.

Därför fungerar folkhögskolan för elever med NPF: ”Vi skulle aldrig sätta någon ensam i ett rum”

4 september
"Hela idén är att man ska lära sig gemensamt", säger Nell Ray, studierektor på Åredalens folkhögskola. Det är en skolform som verka funka även för elever med exempelvis autism, och studieresultatet är bra. "Varje år är det många som går ut och är färdiga med sin behörighet till högskola och universitet".

Misstas ”skärm-hjärna” för adhd i skolan?

2 september
Fler barn och unga har koncentrationssvårigheter och känner sig trötta i skolan. Sociala medier och dataspel, pekas ut som några orsaker. Samtidigt ökar adhd-diagnoserna som ger liknande symptom.Är det svårt att skilja på adhd och problem som beror på skärmar, och vad innebär det för svårigheter i vården i så fall? Hör Sven Bölte, professor…
1253