Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 10 av 53

"Vi utgår från lagen – vi förespråkar inte metoder"

2024-02-23
I en debattartikel skriver Filippa Mannerheim att Skolinspektionen i en rapport om neuropsykiatriska svårigheter har ett lärarfientligt perspektiv och att vi förespråkar ovetenskapliga metoder. Vårt uppdrag är att utgå från läroplan och skollag, vilket vi gör i alla våra rapporter. Vi förespråkar inte metoder, skriver Anna Sellin, Skolinspektionen. m.fl.

Skolan är ingen ö

2024-02-14
Att arbeta med laddade och kontroversiella frågor, som exempelvis Israel–Palestinakonflikten, är en del av skolans demokratiuppdrag. Men det är ingen lätt uppgift, visar en granskning från Skolinspektionen från år 2022. Det skriver Moa Duvarci Engman, chefredaktör för Skolportens magasin.

Hur får vi lärandet att funka för barn och unga med adhd?

2024-02-08
Hur kan adhd påverka lärandet för individen? Vilka strategier i undervisningen kan stötta den som arbetar i förskola, skola och vuxenutbildning för att skapa en miljö som gör det möjligt att lära sig så bra som möjligt? Om detta samtalar professor Lisa Thorell och Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM. (webbradio)
19101153