Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 2 av 50

Grundskolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

13 januari
Rapport bygger på två enkätundersökningar till huvudmän respektive rektorer inom grundskolan som Skolverket har genomfört under våren 2024. Studiens syfte är att ge en nationell bild av huvudmäns och grundskoleenheters arbete för att erbjuda en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utifrån deras olika förutsättningar och behov. (pdf)

Mobilspel från Trollhättan ska hjälpa barn med NPF-diagnoser: ”Otrolig morot”

10 januari
Kan ett mobilspel hjälpa barn med NPF-diagnoser att strukturera upp sin vardag? Det tror i alla fall musikläraren Marcus Grandin i Trollhättan som tillsammans med Niklas Edlund har utvecklat ett mobilspel där man kan genomföra aktiviteter och samla poäng. Nu hoppas man att mobilspelet ska bli ett verktyg för skolor och LSS-boenden.

"Statistiken borde ge politikerna kalla kårar"

7 januari
I väntan på att politiken ska agera så kan vi skolledare göra enkla åtgärder som att alla elever ska ha ett hemklassrum, ett begripligt schema och strukturerad, lärarstyrd undervisning och möjlighet till extra undervisning med en lärare. Den viktigaste insatsen skolledare kan göra för den här elevgruppen är att hjälpa eleverna att ta sig över…

S-förslaget: Ställ krav på npf-anpassning före vinstutdelning

7 januari
I Göteborg är andelen niondeklassare med npf-diagnoser nästan tio procent – många vantrivs i skolan och når inte gymnasiebehörighet. Med ett nytt förslag kräver nu S att den rektor som ser att skolan inte klarar att stötta elever tillräckligt blir anmälningsskyldig.
12350