Lärarna i svensk skola fått bestämda direktiv att göra precis det motsatta när det gäller anpassningar i klassrummet, skriver skoldebattören Filippa Mannerheim efter att ha läst om Linnea Lindquists klassrumsbesök i Londons mest utsatta område.
Nära en femtedel av pojkarna i Stockholms stads skolor är diagnosticerade med adhd. Skolledaren Linnea Lindquist frågar sig om trenden att diagnoserna ökar som pågått de senaste åren kan bero på de förväntningar och krav som ställs från skolan – utan rätt undervisning och träning.
Hannes Lindsjö har adhd och är dyslektiker. Årskurs 1-6 var en kamp för att få rätt stöd och han hamnade på efterkälken. I högstadiet fanns förstående lärare och Hannes Sjöholm gick ut nian med toppbetyg. Vilken hjälp ett barn får beror på var man bor och vilken skola man går på.
Psykiatrispecialisterna drar in 50 miljoner på snabba adhd-diagnoser. Men utredningarna har så stora brister att de inte godtas i vården. I reklamen till skolor berättas att en lärarassistent kostar 600 000 kronor per år – och en utredning med läkemedelsbehandling bara 30 000 per barn.
Estetämnena har en unik kraft att skapa mening, identitet och uttrycksformer för elever som annars lätt hamnar i skuggan. Men bara om vi låter dem delta på sina egna villkor, skriver musikläraren.
Torsdag vedtok Stortinget at lærere skal få utvidet rett til å gripe inn fysisk. Feil medisin, mener blant annet Elevorganisasjonen, foreningen Takle og ADHD Norge.
Att lära sig mer om enskilda elevers funktionsförmågor genom kollegiehandledning blev ett lyft – relationerna med eleverna förbättrades, och behovet av mindre grupper minskade.
Hvis piger med ADHD får hjælp i tide, gør det en verden til forskel. Den rette støtte kan ikke bare ændre deres liv, men også påvirke fremtiden for deres familier og samfundet omkring dem, mener en psykiater med speciale i ADHD hos piger og kvinder.
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) behöver ofta förutsägbarhet och tydlighet. Här är musiken en outnyttjad skattkista, skriver Karin Hassle, specialpedagog, speciallärare och musiklärare.
Idrott och hälsa i skolan eller någon form av fysisk aktivitet är vitalt för elever med adhd. Detta ger dem en chans att träna motorik, perception, motion och allsidig rörelseförmåga, samtidigt som det gagnar elevens välmående och att fokusera på inlärning, skriver debattörerna.
Antalet elever som äter anpassad mat ökar ordentligt i länet, det visar en kartläggning av P4 Västmanland. Anpassad kost kan skolelever få om de inte klarar av den vanliga skolmaten, och en orsak kan vara att eleven har en NPF-diagnos som adhd eller autism.