Lärarutbildningen ska förändras från juli 2021 och ge förskollärare och lärare bättre kompetens om barn med neuropsykiatriska svårigheter, och undervisning om sex- och samlevnad. Det föreslår regeringen i överenskommelse med L och C.
För att bättre kunna möta behoven hos barn och elever med neuropsykiatriska svårigheter föreslås förändrade krav i förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen i syfte att säkerställa studenternas kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter. I syfte att säkerställa studenternas kompetens inom kunskapsområdet sex och samlevnad föreslås förändrade krav i grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen.
I dag slås elever med NPF ur skolan, med stora kostnader för både individ och samhälle som följd, skriver Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention och Annica Nilsson, intressepolitisk ombudsman Riksförbundet Attention.
Neka inte elever med särskilda behov tilläggsbelopp, utan arbeta systematiskt för att öka inkluderingen. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska inte betala för politikens ansvarslöshet, skriver Sven Bölte, Steve Berggren och Anna Borg på Center of neurodevelopmental disorders (KIND) vid Karolinska institutet
Läraren Alexander Skytte skriver om sin funktionsnedsättning: ”Vi har få fall där sådana som jag med en NPF-problematik inkluderas på arbetsmarknaden”.
För skolelever med svåra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan en särskild resursskola vara enda vägen till en fullföljd skolgång. Men när länets resursskolor får allt fler avslag för tilläggsbelopp, riskerar 600 Stockholmselever med särskilda behov att omplaceras till ordinarie skolklass.
Resursskolornas bidrag har minskat med flera miljoner kronor sedan Stockholm stads utbildningsförvaltning blivit hårdare i bedömningarna om tilläggsbelopp för barn med särskilda behov. Nu väntas 30 miljoner rädda resursskolorna tillfälligt, men oron över framtiden kvarstår.
Barn med autism och adhd slås ut från skolan och står utan någon framtid. Risken är nu hög att de blir ännu fler. Det är ovärdigt ett land där politikerna säger sig värna mänskliga rättigheter och där likvärdigheten är ett honnörsord, skriver företrädare för Autism- och Aspergerförbundet och Riksförbundet Attention.